Globalisering og megabyer undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Geografi
  • Godkendt
  • 5
  • 1032
  • PDF
  • Aalborg Seminarium
  • 2015
  • 15-05-2015

Studieprodukt: Globalisering og megabyer undervisningsforløb

5 siders studieprodukt i geografi omkring globalisering og megabyer. Opgaven danner baggrund for emne til eksamen.

Opgaven vil tage udgangspunkt i Kinas megabyer, i et undervisningsforløb omkring globalisering. Eleverne skal blive bevidste omkring de overordnede termer og begreber, der lægger sig til emnet.

Jeg vil målrette forløbet til en 8. klasse i 3 uger á 2 timers varighed. Teorien vil være overkommelig uden for mange komplekse begreber, der kan understøttes af ”hands on” opgaver, for at fastholde fokus og motivation, også for de elever der har det svært med teori. (Flow - Csikszentmihalyi). Eleverne har forinden arbejdet med befolkningsgeografi, som giver en god baggrundsviden og forforståelse for emnet.

Der vil indgå hjemmesider, filmklip, billeder, artikler udstukket fra læreren, men også input fundet af eleverne selv, i deres selvstændige søgen på nettet, det ”globale bibliotek”.

Underviserens kommentar

Super opgaver. Masser at snakke om til eksamen

Indhold

3. Globalisering og megabyer
- Made in Denmark c/o China
Indledning:
Fælles Mål
Demografi og Erhverv
Fokuspunkter:
Undervisningsforløb:
Evaluering af globaliseringsforløb
Links:

Uddrag

Indledning:
Globalisering - Vi kender ordet, men hvad ligger egentlig til grund for begrebet, og hvordan ser vi det i dagligdagen? Er det noget vi kan vælge til og fra i, i så fald hvordan vil vi så gerne prioritere. Hvad er det vi siger ja til, og hvad mister vi ved at sige nej?

Eleverne i folkeskolen er mere eller mindre opvokset med begrebet, bevidst og ubevidst. Unge der dagligt bliver bombarderet med indtryk fra tv, tablets, mobiler gennem internettets finmaskede tråde. De unges dagligdag er spækket med brands fra multinationale selskaber. Fødevarer man før kun har kunnet få i forskellige sæsoner, fås nu hele tiden, og til en pris der er til at komme i nærheden af. Indtryk fra de står op til de går i seng. Tøj der uanset brand, pris og kvalitet alt sammen er made in China m.fl. Teknikken, vi tager for givet, hvor kommer den fra, hvor bliver det alt sammen produceret?

Samtidig ser vi i Kina en eksplosion af indbyggertallet i byerne, der ikke kun gør dem til storbyer, men megabyer, med mere end 10 millioner mennesker. Hvorfor det? Har det med globaliseringen at gøre?... Køb adgang for at læse mere

Globalisering og megabyer undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.