GK1 eksamen om queerpædagogik

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

Eksamensopgave: GK1 eksamen om queerpædagogik

GK1 opgave med 3 nedslag. Prøve i Grundfaglighedens første kompetencemål.

Forfatterens kommentar

Måske tilføje noget mere analyse. Det skal lige siges, at karakteren nok havde været højere, hvis ikke vi begge er så nervøse mundtligt (går i stå, glemmer ting osv.) (4).

Indhold

GK1 1
Prøve i Grundfaglighedens første kompetencemål 1
Indledning 3
Begrundelse af udvalgte nedslag 3
Præsentation af udvalgte nedslag: 3
1. nedslag: queer pædagogik 3
Queer Teori 3
I praksis 4
2. nedslag: Hjemmelavet vandfarve 4
Hiim og Hippes relationsmodel 4
Mål 4
Indhold 5
Rammefaktorer 5
Mål 6
Læringsforudsætninger 6
Læreproces 7
Vurdering 7
3. nedslag: inklusion og anerkendelse 8
Tilstedeværelse 8
Delagtighed 8
Udvikling 8
Accept og anerkendelse 8
Refleksion over egne læreprocesser 8
Litteraturliste 9
Egne opgaver 10
Bilag 11
Bilag 1.1 11
Bilag 1.2 11

Uddrag

Indledning
Vi har i vores GK1 forløb haft fokus på begreber som tolerance, identitet, udvikling, køn, anerkendelse, inklusion m.m. Derfor har vi valgt at skrive om queer pædagogik, da vi synes den omfavner mange af de ting, som vi er blevet præsenteret for og undervist i GK1 forløbet. Samtidig synes vi det er en pædagogik der passer godt ind i den tid vi er i som samfund er i. Vi har i gruppen også valgt at skrive om en æstetisk kreativ aktivitet, som vi har analyseret med Hiim og Hippes relationsmodel, som vi finder meget brugbar i forhold til at planlægge og evaluere på en aktivitet der skal foregå når vi fx skal i vores første praktik, men også fremadrettet. Vi har valgt at have fokus på dagtilbud.

Begrundelse af udvalgte nedslag
Vi vil begynde med at redegøre for queer pædagogik, da vi begge finder denne pædagogik interessant og synes det er relevant for den tid vi lever i, da vi mener at der skal sættes mere fokus på det individuelles barns identitet.

Derefter har valgt hjemmelavet vandfarver som en aktivitet, som vi mener er god til at understøtte børns kreative udvikling, faglig læren af farver, teksturer og forskellige grøntsager, samt udvikling af deres sanse motorik og fantasi, når man laver og bruger malingen i praksis. Vi analysere aktiviteten med Hiim og Hippe relationsmodel, samt forklare vores viden om den sansemotoriske fase og den divergente fase.

I tredje nedslag vil skrive om Inklusionsblomsten i forhold til den valgte aktivitet... Køb adgang for at læse mere

GK1 eksamen om queerpædagogik

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.