Frugt og grønt – 6 om dagen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 15
  • 4703
  • PDF
  • Skårup Statsseminarium
  • 2008
  • 13-05-2008

Eksamensopgave, Undervisningsforløb: Frugt og grønt – 6 om dagen

Eksamensopgave i madkundskab med fokus på sundhed, herunder spis frugt og grønt og 6 om dagen. Indeholder også et undervisningsforløb.

Emnebegrundelse:
Hvordan kan jeg som hjemkundskabslærer arbejde med emnet sundhed, med fokus på kostrådet frugt og grønt?

Indhold

Indledning s. 2
Emnebegrundelse s. 2
Hvad er sundhed s. 2
Spis frugt og grønt s. 4
Danskernes kost s. 4
6 om dagen s. 5
Kroppens energibehov s. 6
- Kulhydrater s. 6
- Fordøjelsesprocessen s. 7
- Glykæmisk index s. 7
- Kostfibre s. 8
- Mikronæringsstoffer s. 9
Undervisningsforløb s. 10
Konklusion s. 14
Litteraturliste s. 14

Uddrag

Indledning
Der har aldrig været så meget fokus på sundhed som i de seneste år i medierne, og derfor også på grøntsager og frugt. Slogans som ”6 om dagen” er blevet allemandseje, skønt nok de færreste rent faktisk får frugt og grønt nok. Børn foretrækker ofte det usunde frem for det sunde. I stedet for at spise rugbrød og frugt, spiser de hvidt brød og slik, og når de skal slukke tørsten bliver der ofte indtaget sukkerholdige drikke frem for vand og mælk.1 Konsekvensen af dette har vi i de sidste mange år været vidner til, med tykke børn som ofte bliver syge, eller mobbet af de andre på skolen.2 Sundhedsstyrelsen har opsat 8 kostråd, som er retningslinier for en sund hverdag. Jeg har valgt at tage fat på det kostråd der hedder ”spis frugt og grønt, 6 om dagen”.

---

Undervisningsforløb
Det overordnede mål med undervisningsforløbet er, at inspirere eleverne til at spise mere frugt og grønt i deres hverdag. Forløbet tager udgangspunkt i frugt og grønt, samt de tre hovedmåltider, morgenmad, frokost og aftensmad.

Faglige mål for undervisningsforløbet
I relation til de fire centrale kundskabs- og færdighedsområder skal der under dette emne arbejdes med flere af disse. Arbejdet skal lede frem mod følgende slutmål:

---

Introduktion til undervisningsforløbet
Kort introduktion til forløbet og dets mål. Herefter dialog omkring vigtigheden af at spise frugt og grønt hver dag, med udgangspunkt i det materiale, som eleverne har forberedt til lektionen. Derefter kigger vi nærmere på morgenmaden og elevernes egne kostvaner kommer til revision.

Praksis
Eleverne går ud i deres respektive grupper og de forskellige opskrifter bliver delt mellem grupperne. Læreren kontrollerer
at grupperne har forstået opgaven, og sender dem herefter ud
i køkkenet gruppevis.

Evaluering
Under spisningen vurderes måltidet. Hvor stor er andelen af frugt og grønt? Er det et realistisk morgenmåltid? Hvordan kan måltidet udvikles, med henblik på at gøre det mindre tidskrævende?... Køb adgang for at læse mere

Frugt og grønt – 6 om dagen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.