Semesteropgave om folkeskolens legitimering

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Skolen i samfundet
  • Godkendt
  • 5
  • 1844
  • PDF
  • Læreruddannelsen i Silkeborg
  • 2003
  • 26-01-2012

Semesteropgave om folkeskolens legitimering

En semesteropgave i skolen i samfundet om folkeskolens legitimering.

Semesteropgave handler om hvordan samfundet har haft indflydelse på folkeskolens legitemeringsgrundlag.

Indhold

Indledning
Problemformulering
Historisk gennemgang
Vidensmonopol
De rodløse børn
Holdninger og værdier
Lærerens rolle i senmoderniteten

Uddrag

Problemformulering
Har folkeskolen mistet sin autoritet i takt med samfundets ændringer fra midten af det 20. århundrede? Det fristes man til at tro, når man i medierne hører al den kritik, der er af folkeskolen i dag. Dette vil vi undersøge bl.a. ved at stille en række spørgsmål; Har folkeskolen mistet sit vidensmonopol? Er nutidens børn rodløse? Må folkeskolen ikke længere repræsentere bestemte holdninger og værdier? Vi vil inddrage folkeskolelovens formålsparagraffer fra henholdsvis 1937, 1975 og 1993 til at understøtte vores påstande. Ud fra vores undersøgelser af ovennævnte spørgsmål, vil vi pege på årsager, der kan have ført til udtalelser om, at folkeskolens autoritet er nedbrudt.
Hvis samfundsændringerne har påvirket folkeskolen, hvilken indflydelse har det så haft på
lærerrollen?... Køb adgang for at læse mere

Semesteropgave om folkeskolens legitimering

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.