Flerkulturelt medborgerskab | Synopsis

- Lærerstuderende 1. år
- Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
- Godkendt
- 2
- 436
- Læreruddannelsen Zahle
- 2012
- 13-06-2013
Flerkulturelt medborgerskab | Synopsis
1 ud af 4 synopser til KLM eksamen om flerkulturelt medborgerskab, formålsparagraffer og modersmålsundervisning.
Problemformulering
”Hvilke udfordringer er der ved det flerkulturelle medborgerskab i forhold til den danske folkeskole?”
Indhold
Indledning
Problemformulering
Udvidet disposition:
Perspektivering
Litteraturliste
Uddrag
Indledning:
”Det flerkulturelle medborgerskab handler generelt om at indrette medborgerskabet i henhold til et samfund eller et fælleskabs kulturelle forskellighed (eller kulturel diversitet). Et flerkulturelt medborgerskab handler om at tackle de udfordringer, som kulturel diversitet kaster sig af”(Haas, Claus; 2007). Vi har valgt at undersøge det flerkulturelle medborgerskab, fordi vi undrer os over, hvordan man skaber ét fællesskab, når vi lever i et flerkulturelt samfund? Vi er især interesseret i at undersøge hvilke udfordringer, og fordele der kan være ved dette.
Udvidet disposition:
- En kort redegørelse for begrebet kultur og det flerkulturelle medborgerskab.
Herunder vil vi komme med en definition af det komplekse kulturbegreb ifølge Iben Jensen(Jensen, Iben; 2005), og derefter komme med en beskrivelse af det flerkulturelle medborgerskab ifølge Claus Haas(Haas, Claus; 2007).
- Hvordan kommer det flerkulturelle medborgerskab til udtryk i foleskolens formålsparagraffer?
Her ser vi på, hvordan det flerkulturelle medborgerskab kommer til udtryk i folkeskolens... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind