Farvelære i billedkunst

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Billedkunst
  • Godkendt
  • 24
  • 5670
  • PDF
  • Andet
  • 2019
  • 24-01-2020

Eksamensopgave, Undervisningsplan: Farvelære i billedkunst

Eksamensprodukt i billedkunst om farvelære i undervisningen.

Problemformulering
Hvor fantasifuldt kan farvelære være i undervisningen, og hvilke rolle spiller kreativiteten ind?

Problemstillinger
• Hvad er farvelære?
• Hvad er fantasi?
• Sammenhæng mellem fantasi og børn
• Hvad er kreativitet?
• Sammenhæng mellem fantasi og kreativitet

Underviserens kommentar

Vi skulle forsvare den til eksamen, og hun sagde den var god. Vi skulle samtid også lave en analyse af to børneværker samt vise vores værker.

Indhold

1. Indledning - 1 -
2. Problemformulering - 1 -
2.1 Problemstillinger - 1 -
3. Farvelære - 2 -
4. Fantasi - 6 -
4.1 De tre psykologer om fantasien - 6 -
4.2 Fantasifunktioner - 7 -
5. Kreativitet - 7 -
6. UV-plan 1 - 8 -
6.1 Begrundet undervisningsplan - 11 -
6.1.1 Forudsætninger: - 11 -
6.1.2 Mål - 12 -
6.1.3 Værkstedsundervisning - 12 -
6.1.4 IKT i undervisningen - 12 -
6.1.5 Malcolm Ross i undervisning - 13 -
6.1.6 Evaluering af 1-5 moduler - 14 -
6.1.7 7. Modul - 15 -
7. Diskussion - 16 -
7.1 Ex på en uv-plan i yngstetrinnet ”farvelære” - 16 -
7.2 Et ex på en uv-plan i ældstetrinnet ”farvelære” - 18 -
8. Konklusion - 21 -
9. Litteraturliste - 22 -
10. Bilag 1 - 22 -

Uddrag

1. Indledning
Der findes utrolig mange farver, vi omgiver os med dem hver dag, ofte uden at tænke over dem. Jeg har valgt at skrive om farvelære i min eksamensprodukt, fordi jeg mener det er et emne der har stor betydning i faget kunst og arkitektur også kaldt lokalevalg i de grønlandske folkeskoler. Det er næsten uundgåeligt at at komme uden om farverne og farvernes virkning i undervisningen.
Farver virker aldrig helt for sig selv, de bliver altid påvirket af omgivelserne. Farver har fysiologisk og psykologisk udstråling. Der findes hjælpemidler og værktøjer samt principper til når man ønsker og skal bruger farverne. Dette kræver øvelse at benytte dem rigtigt, men når man først har fået dem lært, så vil man også kunne bruge dem i andre opgaver inden for faget, men også i andre fag, hvor man fx kan analysere værker. Det kunne fx være i grønlandsk, dansk, og engelsk. Det vigtigste ved farvelære er, at man har nogle regler man kan holde sig til, indtil man stoler på sin egen farveintuition og dermed kan arbejde frit og ikke mindst personligt.
Man kan undervise i farvelærer på alle trin, jeg har valgt at lave en fiktiv undervisning i mellemtrinnet. I min praktik i 3.s. havde jeg 1.klasser samt 10.klasser, dem underviste vi også i farvelære. I 1.klasse brugte vi meget tid på at de skulle lære begreberne, samt lærer at blande farver. I 10.klasse fik vi dem til at lave Ittens tolvdelte farvecirkel, og til dem der blev færdige, fik til opgave at lave den komplementærfarver og de brækkede farver.
Efter min praktik evaluerede vi forløbet, vi nåede det vi ville, men det hele virkede så firkantet, eleverne fik opgaver, de løste dem, vi nåede hvad vi ville nå.
Efterfølgende har jeg tænkt meget over, hvor kedeligt det faktisk var, det var tydeligt hos 10 klasserne, at det var noget der skulle overstås, selvfølgelig var der nogen der nød og kunne sidde for sig selv, men lidt over halv delen af klassen var trætte af det, det gav ikke mening, hvad skulle de bruge det til. Læreren sagde godt nok at det var en meget vellykket undervisningsplan, men jeg havde lyst til mere. I lokalevalg skal vi som lære styrke vores elevers fantasi og kreativitet, og det så bare er farvelære. Vi underviser kommende borger, og med den udvikling der er i verden, så har vi brug for nogle der kan hjælpe med at udvikle det vi har brug for. Det er at finde på, forestilling, udføre, at være kreativ.

---

Undervisningsplan til 7. klasse
1. modul
• Eleverne skal undervises i farvelære i den første modul, her skal de lære nogle begreber og teorier man vil møde når man arbejder med farver. Fx:
o Teori om farver
o Primærfarver, sekundærfarver, og tertiærfarver
• Så skal der være en aktivitet, hvor eleverne får udleveret farvekridt, papir, og pensler og vand. Her ...

---

Undervisningsplan til yngstetrinnet
1. modul
• Eleverne skal undervises i farvelære i den første modul, her skal de lære nogle begreberne for farvecirklen
o Primærfarver og sekundærfarver
• Eleverne får udleveret en paptallerken, som er optegnet så den er delt i seks lige dele.
o Deres mål for dagens forløb om farvelære ... Køb adgang for at læse mere

Farvelære i billedkunst

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.