Eksamenssynopsis om madkundskab

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Hjemkundskab
  • Ingen givet
  • 8
  • 2042
  • PDF
  • Læreruddannelsen Zahle
  • 2018
  • 25-04-2018

Eksamenssynopsis om madkundskab

Eksamenssynopsis i Hjemkundskab om madkundskab.

Problemformulering
Hvordan kan man i sit virke som underviser i madkundskab få eleverne til at reflektere over, hvad der påvirker deres lyst i forhold til at træffe sundheds- og ernæringsmæssige valg, som bl.a. indbefatter en reduktion i indtaget af lightprodukter?

Indhold

Indledning 3
Problemformulering 3
Kompetenceområde 3
Ernæring og energibehov 4
Selvdannelse til at kunne træffe et kvalificeret valg 5
Selvoverskridelsen 6
Formning af personligheden 6
Smagsafgørelsen 6
Den æstetiske kommunikation påvirker vores lyst 7
Til selve prøven 8
Litteraturliste 9

Uddrag

Indledning
Fedtreducerede- og lightprodukter finder vi helt tilbage til de fattige 80'er, men de amerikaniserede produkter kom for alvor til de danske hylder i begyndelsen af 2000. Light blev “the new black” og folk bliver forført til at købe produkterne med illusionen om et sundere liv og et tyndere jeg. Men trods den evige længsel om den tynde krop og en større indtagelse af lightprodukter, bliver vi danskere stadig mere og mere overvægtige. Der er selvfølgelig også andre faktorer der spiller ind, som det at der næsten ligger en fastfood restaurant på hvert gadehjørne. Men for at vende tilbage til lightprodukterne kan man jo stille sig det spørgsmål om det nu også er så sundt at spise lightprodukter, som alle går og tror, eller bliver vi gennem madens æstetik og kommunikation snydt og bedraget til at tro, at vi er og bliver sundere ved lightproduktets indtagelse! ”For langt de fleste forholder det sig imidlertid sådan, at light-betegnelsen på produktet får folk til at tro, at de kan spise mere af det pågældende produkt. Dette er dog ikke tilfældet, da et light-produkt sagtens kan indeholde den samme mængde kalorier som et ikke-light produkt, selvom der på light-produktet står f.eks. "35% mindre fedt", (sundhedsguiden.dk). Elevernes største og mest bevidste indtag af lightprodukter kommer nok fra sodavand, så dette skal selvfølgelig med i undervisningsplanen.

Selvom lightprodukter kan komme i flere forskellige afskygninger, har jeg valgt, at mit fokus i denne opgave er lightprodukter i forhold til ernæring, hvor fedt og sukker er omdrejningspunktet.

Kompetenceområde
Mad og sundhed er et ud af fire kompetencemålsområder i folkeskolens forenklede fællesmål for madkundskabsfaget. Her dækker mad og sundhed over sundhedsbevidsthed, ernæring, energibehov og hygiejne. Det overordnede kompetencemålsområde sigter mod at ”eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed” (Ministeriet for børn, EMU Danmarks Læringsportal, 2016).

Ernæring og energibehov
Når man underviser i sundhed, er det essentielt, at eleverne kan redegøre ernæring og energibehov i forhold til egen sundhed. Her skal eleverne lære at lave digitale kostberegner forskellige fødevarer... Køb adgang for at læse mere

Eksamenssynopsis om madkundskab

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.