Eksamensopgave om islams faste

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Kristendomskundskab/religion
  • Godkendt
  • 19
  • 5717
  • PDF
  • Læreruddannelsen Skive
  • 2016
  • 31-03-2017

Eksamensopgave om islams faste

Eksamensopgave i Kristendomskundskab/religion om fasten i islam. Indeholder desuden forslag til undervisningsforløb, hvor der arbejdes med kompetencemålet efter 7.-9- klasse. "Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser".

Problemformulering
Hvordan underviser man, så man bedst får nuanceret elevernes fordomme og ligger op til nogle etiske diskussioner for at forøge elevernes viden om og forståelse af islams faste?

Indhold

Indledning 3
Problemformulering 3
Religionsfaglig teori 3
De fem søjler: 3
Fasten 4
Sådan opstod fasten: 5
Sådan foregår fasten: 5
Sådan foregår Eid el-Fitr: 6
Perspektivering til den kristne og den buddhistiske faste: 7
Den kristne faste: 7
Den buddhistiske faste: 8
Undervisningsforløb 9
Mål: 9
Sammenhæng: 10
Tiltag: 10
Tegn: 11
Evaluering: 11
Fagdidaktisk teori/Almendidaktisk teori: 12
Muslimske diskurser (4 typer muslimer) 12
Buckhardts religionsdidaktiske metoder 13
Islam i danske skoletekster af Tim Jensen: 13
Ziehe 14
Tillich 15
Konklusion 16
Litteraturliste 16
Bilag 1: 18

Uddrag

Indledning
Vi har valgt at have fokus på fasten indenfor islam i vores opgave. Fasten er én ud af de fem søjler i islam, som består af; bekendelsen, bønnen, almissen, fasten og valfarten. Vi vil i opgaven starte med at kigge religionsfagligt på selve fasten samt perspektivere til kristendommen og buddhismen. Herefter vil vi ved hjælp af SMTTE-modellen skitsere hvordan et evt. undervisningsforløb kunne se ud, og beskrive hvilke fag- og almendidaktikere der er relevante i forhold til vores undervisning i fasten. Til slut samler vi op på vores problemformulering med en konklusion.

Vi synes, at fasten kunne være interessant at arbejde med, fordi fasten er en vigtig del af islam. Derudover kommer vi til at møde elever i skolen der faster, hvilket er vigtigt at have en forståelse for, da deres skoledag, kan virke anderledes, grundet den manglende frokost og evt. morgenmad.

---

Fasten
Definition på at faste: At faste betyder at afholde sig fra noget i en periode, for eksempel mad, drikke, en genstand eller bare bestemte slags mad og drikke (Christensen, 2010).

Fasten som hedder "Sawn" på arabisk afholdes i den 9. måned, Ramadan, ifølge det islamiske kronologiske system. I Ramadanen faster man fra solopgang til solnedgang, dvs. ingen mad, drikke, rygning eller sex. Det er altså tilladt at afbryde fasten efter mørkets frembrud, og der findes visse omstændigheder, der gør at man bliver fritaget fra at skulle faste. Disse omstændigheder er sygdom, rejse, alderdom, graviditet, menstruation eller hvis man er barn. Fasten anses som en tid til eftertanke, hvor man kan opleve sin afhængighed af Gud, og har tid til at tænke på og sympatisere med de fattige - "Når man selv har følt sultens smerte, har man nemmere ved at føle sympati med de sultne og fattige" (Steffensen, 2009).

Man kan mene, at fasten giver lidt en smag af livet i askese, som fx. sufisterne lever i, men en ... Køb adgang for at læse mere

Eksamensopgave om islams faste

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.