Eksamensopgave om Cubakrisen

- Lærerstuderende 3. år
- Historie
- Godkendt
- 18
- 4207
- Læreruddannelsen Roskilde
- 2019
- 04-05-2020
Undervisningsforløb: Eksamensopgave om Cubakrisen
Eksamensopgave i historiefaget om cubakrisen – med forslag til undervisning i udskolingen om cubakrisen.
Problemstilling:
Hvorfor er Cubakrisen 1962 historisk betydningsfuld og interessant?
Hvad var baggrunden for krisen, hvordan udviklede den sig og hvordan er den senere blevet husket?
Hvorfor og hvordan kan historielæreren undervise i dette historiske indhold samtidigt med at man understøtter og udvikler elevernes historie kompetencer?
Indhold
Indledning- begrundelse for emnet: 2
Problemstilling: 2
Redegørelse af emnet: 2
Efter krisen - hvordan huskes den senere? 8
Fællesmål for faget: 8
Counsell og legitimering af emnet 8
Historiedidaktiske overvejelser 10
Kort præsentation af undervisningsforløb 11
Præsentation af de fire læremidler 12
Konklusion 13
Litteraturliste 14
Bilag af de 4 læremidler 14
Uddrag
Indledning- begrundelse for emnet:
Jeg har i denne opgave valgt at arbejde med Cubakrisen som emne, da emnet historisk set bærer sin relevans dagen i dag. Det er svært at komme uden om konflikter og diverse krige i verdenen, blandt andet den kolde krig, som eleverne også bliver undervist en del i historieundervisningen. Hvilket fortæller om forholdene før den vestlige verdenen overhovedet havde sine “fredelige” aftaler. Man hører tit om krig og problemer i nyhederne eller de sociale medier, men ydermere er det svært at undgå høre på atomvåbnet, som blandt andet USA er i besiddelse med. De forskellige politiske sanktioner og landenes indbyrdes trusler volder stadig en stor del af dagsordenen på de forskellige politiske organisationer, hvor blandt andet NATO og FN er en af disse.
Dengang Cubakrisen fandt sted var Sovjetunionen og USA gennem en intens politisk kamp, som varede 13 dage der rent faktisk kunne ende med massive ødelæggelser i hele verdenen. Dette var ikke kun opstilling af atomvåben i Cuba, men et tegn på kommunismens kamp imod den vestlige verdenen ikke desto mindre har Berlinmuren også været det største eksempel på dette. Kennedy og Khrusjtjov var de største rivaler under denne periode og for dem handlede det tit om prestige og deres nations stolthed.
---
Cubakrisen - optrapningen
Efter spændingen med svinebugtaffæren og opstillingen af Jerntæppet i 1961 var dette kun starten på rivalernes kamp imod hinanden. Nikita Khrusjtjov havde nu valgt at opstille hemmelige våben og missiler i Cuba og en aftale med Castro havde russerne nu indgået i en pagt med Cuba. Til modsvar af USA's missiler i Tyrkiet havde den daværende sovjetiske ...
---
Counsell og legitimering af emnet
Cubakrisen er et emne med baggrund af de andre kanonpunkter mere rettet imod de senere tider i forhold til verdenshistorien. De 29 kanonpunkter er i folkeskolen med til at danne elevernes historie kompetence og dermed klæder man eleven på med viden om vores fortid. Den kolde krig handler om særdeles optrapninger af blandt andet Sovjetunionen og USA´s ...
---
Historiedidaktiske overvejelser
For at arbejde med et historisk emne, så er det nødvendigt at kunne dannet en sammenhæng. Det er vigtigt for eleverne, at forstå historie er et puslespil, hvor man sammensætter brikkerne og dermed danner en vis forståelse. At danne disse rammer er underviserens opgave og ...
---
Kort præsentation af undervisningsforløb
Jeg har tænkt mig at arbejde i udskolingen med emnet Cubakrisen på 9. klassetrin. Ud fra de ovenstående fælles mål jeg har beskrevet vil min undervisning se kort set således ud.
Dag 1: Undervisningen vil starte med en “trigger”, hvor billedet af et atomvåben vises. Her... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind