Disposition i Samfundsfag om økonomi

- Lærerstuderende 4. år
- Samfundsfag
- Godkendt
- 3
- 662
- 2020
- 10-02-2020
Disposition i Samfundsfag om økonomi
Disposition udarbejdet i forbindelse med mundtlig eksamen i samfundsfag, hvor der er valgt fokus på finansloven under emnet økonomi.
Emne: Finansloven
Hvad er finansloven og hvordan udarbejdes/benyttes den?
Problemformulering
1. Fagfaglig hvorfor-problemformulering: Hvorfor har regeringen valgt at tage den finanspolitiske kurs som det fremgår af den nye finanslov?
2. Fagdidaktisk hvorfor-problemformulering: Hvorfor skal eleverne lære om finansloven og dens indflydelse på samfundet? Hvordan kan de bruge denne viden i deres hverdag?
Fagdidaktisk hvordan-problemformulering: Hvordan kan eleverne lære om finansloven og dens indflydelse på samfundet, så de kan bruge det i deres egen samfundsfaglige udvikling?
* indeholder forslag undervisningsforløb til 8.klasse ift. hvordan man kan undervise i finansloven.
Forfatterens kommentar
Fik 7 i karakter, og underviser synes vi kunne have tilføjet flere faglige økonomiske begreber.
Indhold
Problemformulering
Elevernes forhåndsviden:
Undervisningsforløb:
Læringsmål
Læremiddelanalyse - Gyldendal
Litteraturliste