Differentiering i historieundervisningen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Praktik (Historie)
  • Godkendt
  • 6
  • 1876
  • PDF
  • Blaagaard Statsseminarium
  • 2013
  • 29-01-2014

Praktikopgave: Differentiering i historieundervisningen

Praktikopgave på 3. årgang med fokus på differentiering i historieundervisningen.

I opgaven analyseres noget af undervisningsplanen i forhold til mål og formål.

Derefter beskrives et forsøg med at differentiere i klassen, hvordan det har virket, og hvad der evt. kunne gøres bedre.

Til sidst kommer opgaven kort ind på lærerens samarbejde med forældre, kollegaer og andre ressourcepersoner.

Indhold

Indledning
Elevernes faglighed og forudsætninger
Begrebet undervisningsdifferentiering
De mange intelligenser af Howard Gardner
Vores planlægning af undervisningen
Mål og formål
Konklusion

Uddrag

Vores undervisningsplan
I den første uge, altså i uge 47 blev eleverne introduceret for emnet 'familie historier', hvor de b.la. skulle lave en brainstorm over hvor de mødte historie i deres hverdag. Derefter snakkede vi om at ens familie kunne også være en historie. Derfor skulle de interviewe en familie eller en bekendt, og stille dem spørgsmål i forhold til deres barndom, og derefter finde forskelle og ligheder over deres egen barndom og den interviewpersonens.
Til næste uge (48), skulle alle elever have interviewet en person.
Jeg vil nu beskrive min undervisningsplan for fredag d. 29/11/13 i uge 48, hvor vi havde 2 lektioner historie i 4.y.
Den første lektion stater jeg med, at spørger om alle har et interview klar. De fleste elever har lavet deres interview, et par enkelte elever mange, de får lov til at interviewe Ida (medstuderende) og Charlotte (praktiklærer). De andre elever i klassen får forklaret at de skal omskrive deres interview til en tekst. Jeg bruger smartboardet i klassen til at vise hvordan man kan omskrive interviewet/stikord til en tekst. Dermed forsøger jeg at differentiere, således at de svage elever, kan følge med og se det visuelt på skærmen. Derefter tager jeg en af elevernes interview som eksempel på smartboardet, og omskriver den til en tekst, det gøre... Køb adgang for at læse mere

Differentiering i historieundervisningen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.