Om at være menneske

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Pædagogik
  • Godkendt
  • 9
  • 3204
  • PDF
  • Læreruddannelsen Frederiksberg
  • 2002
  • 26-01-2003

Studieprodukt: Om at være menneske

Om at være et menneske

Problemformulering
Jeg vil følgende beskæftige mig med et emne som har optaget mennesket gennem årtusinde og prøve at komme med et bud på ved at referere til det store tænkere som har sat sit præg på det historiske spørgsmål; Hvad vil det sige at være et menneske?

Indhold

At være menneske
Skolens opfattelse
Hvordan kan vi vide?
Parmenides fra Elea i Italien
Heraklit fra Ephesos
Sokrates athenæeren
Platon grundlæggeren af Akademiet
Rene Descartes
John Locke
David Hume
Immanuel Kant
Bud på at være menneske
Litteraturliste

Uddrag

I dag har det moderne samfund en tendens til at tro at metafysik er en gammeldags fagområde og at naturvidenskaben har gendrevet alle metafysiske påstande. Myten om naturvidenskabens gendrivelse af metafysikken minder meget om problematikken med den analytiske filosofis påståede gendrivelse af metafysiske spørgsmål. Naturvidenskabens selvforståelse afspejler sig i følgende formulering.: Det er
fejlagtigt at tro på at når man har forklaret fænomener i alle detaljer for hver brik, så kan man samle alle brikker sammen til én overordnet forklaring.
Problemet ved at en fuldstændig beskrivelse ikke kan leveres er derfor ikke en svaghed, men en fundamental karakteristik ved biologi og økologi. Videnskabsmændene beviser på ingen måde eksistensen af metafysiske fænomener, men antyder at man skal passe på med at bilde sig ind at kunne få en udtømmende beskrivelse af et system ved at have analyseret det på et niveau.
Dette tanke afspejler sig i den moderne samfund på flere områder, derfor har vi ikke kun en beskrivelse af mennesket men flere. Netop på dette punkt er det relevant at komme ind på hvad skolens forståelse af mennesket er... Køb adgang for at læse mere

Om at være menneske

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.