Analyse og didaktiske overvejelser om børnebøger

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Dansk 1. – 6. klassetrin
  • Godkendt
  • 14
  • 4097
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2016
  • 17-11-2016

Studieprodukt: Analyse og didaktiske overvejelser om børnebøger

Studieprodukt i Dansk med analyser og didaktiske overvejelser om 7 børnebøger.

Temaet omhandler hvordan samfundets status påvirker den tids litteratur og især børnelitteratur.

Opgaveformulering
Er det generelt for børnebøger, at de tager de samme, og til tider svære, emner op?

Underviserens kommentar

God faglig, dog dårligt opbygget

Indhold

Metodeafsnit 3
Indledning 4
Analyser 5
Bokserdrengen (1923) af Tom Kristensen 5
Lejren (2013) af Oscar K. og Dorte Karrebæk 6
Snøvsen og Eigil og Katten i Sækken (1967) af Benny Andersen 7
Dræb ikke en sangfugl (1960) af Harper Lee 8
Skolen (2013) af Jesper Wung-Sung 9
The Saga of Biorn (2011) af The Animation Workshop 11
Historien om en snor (1964) af Ole Lund Kirkegaard 11
Konklusion 12
Bibliografi 13
Faglitteratur: 13
Bøger: 13
Kilder online: 13

Uddrag

Metodeafsnit
Denne rapport er lavet med det formål at få indblik i, hvordan forskellige forfattere og bøger takler forskellige temaer og emner, der kan være svære at oplyse til børn. Vi har valgt at tage bøger fra forskellige tider, for at se forskellen på formidling af emner, og hvordan karakterers beskrivelse og udvikling bliver formidlet fra bog til bog.

Vi har valgt både at analysere nogle klassiske bøger såsom Snøvsen (1967) og Bokserdrengen (1924), men vi har også valgt at tage udgangspunkt i nyere skønlitteratur for at få et bedre indtryk af forskellen, og for ikke kun at bruge litteratur, som alle kender og har læst. Alle bøger er som udgangspunkt læst igennem nykritisk metode med det formål at kunne indskrænke parametrene for vurderingen i henhold til konklusion. Dog er der i analysen også anvendt andre metoder, herunder historisk metode og socialrealistisk metode. Vi har valgt en bog som Skolen (2013), fordi vi mener, at det er ny og spændende litteratur, som måske en dag kan blive til en klassiker inden for dansk skønlitteratur. Som et sats med det formål at gøre noget anderledes, har vi valgt at tage en animeret kortfilm med ved navn The Saga of Biorn (2011). Den har vi taget med for at prøve at få et mere moderne svar på et godt stykke undervisningsmateriale med fokus på filmens handling. Ved hjælp af fagbogen, Børnelitteratur – Kunst eller Pædagogik, vil vi tage stilling til hvorfor, og hvornår disse bøger er valide som fagligt materiale til undervisningen i den danske folkeskole og sætte det i relation til tidens dannelse og samfund.

Under analyserne, især af The Saga of Biorn, vil vi gøre brug af forskellige begreber fra nykritisk metode, herunder personkarakteristik og tematik fra Stjernebilleder Bind 1 og Bind 2 med det formål at finde færre parametre at sammenligne ud fra i konklusionen på projektet... Køb adgang for at læse mere

Analyse og didaktiske overvejelser om børnebøger

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.