Analyse: Morgenmad af Kim Fupz Aakeson

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Dansk 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 6
  • 1989
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2014
  • 06-06-2014

Studieprodukt, Undervisningsforløb, Lærerfaglig analyse: Analyse: Morgenmad af Kim Fupz Aakeson

Studieprodukt i Dansk med en analyse og fortolkning af "Morgenmad" af Kim Fupz Aakeson.

Studieproduktet indeholder også et undervisningsforløb til en 8. klasse.

Indhold

Indledning
Analyse af ”Morgenmad”
Undervisningsforløb
Formål og mål
Undervisningsdifferentiering
Lærervejledning
Evaluering
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Novellen ”Morgenmad” er skrevet af Kim Fupz Aakeson og fra novellesamlingen ”Jeg begyndte sådan set bare at gå” (2011). Jeg har valgt at analysere novellen ”Morgenmad” ud fra den nykritiske metode, fordi jeg mener, den egner sig bedst til analyse af denne novelle, da det kan give en bedre forståelse af meningen med teksten, hvis man deler elementer i novellen op og analysere enkelte dele for derefter at sammensætte dem og fortolke meningen. I slutningen af opgaven har jeg lavet et alternativt forslag til et undervisningsforløb, hvor novellen indgår. Som bilag har jeg vedlagt et planlægningsskema over forløbet.

Analyse af ”Morgenmad”

Novellen ”Morgenmad” begynder in medias res, så læseren dumper lige ned i historien uden baggrundsviden om personer, tid, sted eller konflikten.

”Det var den lilles ide. Han vækkede den store og havde allerede tøj på.” (Aakeson, 69)

I det ovenstående citat vises, hvordan læseren uden en introduktion af personerne direkte hopper ned i handlingen. Læseren bliver præsenteret for få personer i handlingen: to brødre... Køb adgang for at læse mere

Analyse: Morgenmad af Kim Fupz Aakeson

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.