Analyse af en 1. klasses elevtekst

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Dansk 1. – 6. klassetrin
  • Godkendt
  • 7
  • 1952
  • PDF
  • 2020
  • 20-05-2020

Modulopgave, Analyse af elevtekst: Analyse af en 1. klasses elevtekst

Portfolio-opgave. Analyse af en 1. klasses elevtekst. Teksten hedder "Dukken".

Indhold

Indledning
Ordforråd og semantik
Forslag til vejledning af eleven
Bilag 1.
Bilag 2: en morfologisk analyse af 10 ord.
Bilag 3 Helsætningsanalyseskema

Uddrag

Jeg synes, eleven har fået formået at få mange aspekter fra gysergenren med i sin historie. Det er tydeligt, at hun har forstået, hvad gyser genren skal indeholde, og hun gør brug af flere ord, som er med til at opbygge en stemning som fx ”Lises jerte banged hurdie og hurdier”. Historien indeholder flere typiske genretræk som fx overnaturlige væsener (dukken), derudover er der også mord, kødknive, og en åben slutning som er med til at gøre teksten lidt mere uhyggeligt. Det er derfor for mig tydeligt, at eleven skriver i genren og har forstået hvilke elementer, der skal være med, for at en gyserhistorie fungerer.

Jeg synes, at der er en fin komposition, og at teksten er opbygget på en god måde taget i betragtning af, at det er en elev i 2. klasse, der har skrevet teksten. Hun får fint præsenteret både hovedpersonen og dukken, hvor hun bagefter kommer til handlingen og derefter en åben afslutning. Spændingsopbygningen fungerer egentlig fint, og selvom den ikke følger berettermodellen, er der stadig flere faser fra den, som man ville kunne sammenligne med. Der er både en præsentation, en konfliktoptrapning hvor dukken pludselig vågner op, et klimaks ved dukkens blodrus, og efterfølgende en udtoning hvor dukken bliver til en dukke igen. Jeg synes derfor også, at teksten fungerer i forhold til intentionen, da det er en... Køb adgang for at læse mere

Analyse af en 1. klasses elevtekst

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.