Visuel kultur i billedkunst

- Lærerstuderende 2. år
- Billedkunst
- Godkendt
- 9
- 2595
- Københavns Dag- og Aftenseminarium
- 2008
- 01-08-2010
Eksamensopgave, Undervisningsforløb: Visuel kultur i billedkunst
Eksamensopgave i billedkunst om visuel kultur.
Problemformulering
• Hvad omhandler visuel kultur?
• Hvordan kan man undervise en 6. klasse i tegneserie, hvor man bruger visuel kultur som pædagogisk strategi?
Indhold
Indledning s. 2
Begrundelse for valg af emne s. 2
Problemformulering s. 2
Metode s. 2
Visuel kultur s. 3
Billeder og begivenheder s. 3
Blik (Refleksivitet) s. 3
Betragtere (Subjekter) s. 4
Tegneserie s. 4
Undervisningen/Tegneserier s. 5
Det enkelte billede s. 5
Teksterne i tegneserier s. 5
Personerne s. 6
Undervisningen/visuel kultur s. 6
Læring s. 7
Sammenfatning s. 7
Litteraturliste s. 8
Bilag 1 s. 9
Uddrag
Metode
I opgaven vil jeg fokusere på børns og de unges visuelle kultur verden. De er i dag mere omgivet af den visuelle verden end før. De producerer f.eks. deres egne videoer og har deres egne hjemmesider osv. End videre er de til hverdag omgivet af medier og billedkulturer, som TV, bøger, aviser, magasiner, film, kunst, billedbøger, tegneserier osv. Det gode ved at undervise eleverne i visuel kultur, er at det kan hjælpe dem med at kritisere og udvikle ideer, som er forbundet med den visuelle kultur og dens betydninger. Jeg vil arbejde med tegneserie som visuel kultur og derfor bearbejde det visuelle miljø til tegneserie... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind