Uro i klassen eksamensopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Psykologi
  • Godkendt
  • 7
  • 2300
  • PDF
  • Odense Seminarium
  • 2005
  • 06-03-2006

Uro i klassen eksamensopgave

Eksamensopgave i psykologi om uro i klassen.

Problemformulering:

Hvordan kan et kritisk tredje synspunkt udfordre behaviorismens og humanismens svar på, hvordan vi skaber arbejdsro i folkeskolen?

Indhold

1. Indledning 2
2. Problemformulering 2
3. Behandling af stoffet 2
Frevert kontra Vestager – disciplin eller bløde værdier? 2
Hvad siger disse teorier om uro i skolen? 3
Kritik 4
Kritisk psykologi – en udfordring? 4
4. Opsamling og diskussion 5
5. Konklusion 6
6. Litteraturliste 7

Uddrag

1. Indledning
Uro er et stigende problem i skolen - det er en meget udbredt opfattelse, der også er dokumenteret i nyere undersøgelser (Dannemand 2003, Bondo Christensen 2003).
”Børn skal disciplineres og lære mere” - sådan lød overskriften i en meddelelse fra Ritzau den 13. marts i år. I en ny meningsmåling ville 84 % af danskerne have mere disciplin i folkeskolen. Det mente danskerne, kunne rette op på, at danske børn, ifølge den seneste PISA-undersøgelse, stadig er for dårlige til at læse. (Ritzau 2005).
I den forbindelse slog Louise Frevert (DFP) til lyd for strammere tøjler, og at uvorne unger skulle smides ud af timerne, hvorimod Margrethe Vestager (RV) mente det var lærerens faglige engagement og personlige autoritet, der skulle få eleverne til at være optaget af undervisningen. (Ritzau 2005). Men hvordan er disse ’barndomsskaberes’ elevsyn, og hvilke diskurser om læring og lærer/elevrelation, der er på banen?... Køb adgang for at læse mere

Uro i klassen eksamensopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.