Krop & sundhed | Oplæg og undervisning

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Biologi
  • Godkendt
  • 6
  • 2833
  • PDF
  • Skårup Statsseminarium
  • 2007
  • 14-04-2007

Undervisningsforløb: Krop & sundhed | Oplæg og undervisning

Under emnet ”Krop og sundhed” i 7. klasse, har vi valgt at fokusere på de to underemner: Ernæring og seksualundervisning. Statistisk set står nogle få af de 13-14-årige overfor deres seksuelle debut. Mange indgår efterhånden i kæresteforhold. I relation hertil er udseende og livskvalitet på dagsordenen. Ernæringen er her også en afgørende faktor.

Forslag til undervisningsforløb for emnet ernæring.

Indhold

Didaktiske overvejelser til emnet
Forslag til emnet seksualundervisning
Forslag til undervisningsforløb for emnet ernæring

Uddrag

Forudsætninger: Vi forudsætter at undervisningen skal tilrettelægges for 7c på X skole. Vi er p.t. i praktik bl.a. i denne klasse, og vi har valgt denne forudsætning for at gøre nærværende jordnært og relevant i forhold til ”virkeligheden” på godt og ondt.
7c består af 9 drenge og 9 piger i alt 18 elever. Der er en jævn spredning i elevernes faglige standpunkt og i deres modenhed.

Almene didaktiske mål: Vi ønsker at indholdet i undervisningen skal være relevant for eleverne, således at vi minimerer den energi, vi skal bruge på at motivere dem til at lære. I den forbindelse henholder vi os til Ivar Bjørgens begreber om henholdsvis amputeret læring og fuldstændig læring1. Idealet for os er her, at eleverne ved at opdage et problem kan lære gennem udforskende og skabende virksomhed. Det er herefter en selvmodsigelse at møde eleverne med et allerede fastlagt undervisningsforløb. Imidlertid er 7c´s skolegang ikke just præget af selvforvaltning, så vi har en pragmatisk tilgang. Elevernes læring via faste regler og rammer bliver derfor umiddelbart vort ambitionsniveau, men således at vi gennem hele forløbet, qua vores idealer, vil prioritere spørgsmål og problemstillinger, der formuleres af eleverne, højere end vores i forvejen udarbejdede undervisningsplaner, som de fremgår nedenfor.

---

Forslag til emnet seksualundervisning

Læreren tegner en streg på gulvet. Alle elever bedes træde frem på gulvet. Læreren fremsiger nu et udsagn, og eleverne instrueres i at stille sig på gulvet, således at den ene side signalerer at eleven er enig i udsagnet, og den anden side at eleven er uenig. Med åbne spørgsmål spørges ...

---

Forslag til undervisningsforløb for emnet ernæring

Introduktion til emnet Krop & Sundhed. Hvad er et sundt liv? Spørgsmålet stilles åbent i klassen. Sammen laver klassen 5-8 fælles udsagn over et sundt liv.

Proteiner, kulhydrater og fedt – hvad bruger kroppen det til? Hvor gør vi af det, der er for meget?

Hvor langt kan du gå på en Guldbarre? Eleverne får hver en 10g Toms Guldbarre. Vi kigger bag på chokoladen og finder energifordelingen. Hvor mange kJ indeholder... Køb adgang for at læse mere

Krop & sundhed | Oplæg og undervisning

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.