Undervisningsforløb om grøntsager

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 7
  • 1465
  • PDF
  • Læreruddannelsen Silkeborg
  • 2003
  • 09-02-2004

Undervisningsplan: Undervisningsforløb om grøntsager

I denne opgave i madkundskab, har vi valgt at lave et undervisningsforløb om grøntsager, hvor vi hovedsageligt fokuserer på efterårets grøntsager.

Vi mener at komme rundt om alle kerneområderne for hjemkundskab, og har så valgt de perspektiver ud, som er relevant for forløbet om grøntsager.

Vi forsøger at give børnene et bredt udsnit omkring tilberedning af grøntsager, i håb om de vil komme til at synes bedre om grøntsager.

Indhold

Indledning
Uge 1
Uge 2
Uge 3
Uge 4
Uge 5
Uge 6
Hvorfor grøntsager ?
Uge 1 – præsentation af emnet
Kerneområder
Perspektiver
Uge 2 – grøntsagsretter
Kerneområder
Perspektiver
Uge 3 – grøntsager som hovedret
Kerneområder
Perspektiver
Uge 4 – forbrugerundersøgelse
Kerneområder
Perspektiver
Uge 5 – grøntsager hele dagen
Kerneområder
Perspektiver
Uge 6 – opsamling og afslutning

Uddrag

Uge 1 – præsentation af emnet
Læreren medbringer en kasse med en række grøntsager, som hver især er repræsentative for årstiden. Det kunne f.eks. være forskellige løgplanter (løg, porre, rødløg), rodgrøntsager (gulerod, pastinak, selleri, rødbede, peberrod, persillerod, rodknolde, kartoffel, jordskok, skorzonerod), kål (hvid- og rødkål, rosenkål), skudgrøntsager (baldselleri, fennikel, julesalat, champignon). Der samtales med eleverne om de forskellige grøntsager, og om fordele og evt. ulemper ved at bruge årstidens grøntsager i madlavningen. Sammenhæng mellem kvalitet og pris osv… Lektionerne afsluttes med en praktisk del, hvor eleverne i grupper fremstiller en ret. Læreren medbringer en række opskrifter, der alle indeholder én eller flere af årstidens grøntsager... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om grøntsager

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.