Undervisningsforløb om portrættegning 2. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Billedkunst
  • Godkendt
  • 3
  • 904
  • PDF
  • Læreruddannelsen Zahle
  • 2002
  • 12-03-2003

0.-2. klasse: Undervisningsforløb om portrættegning 2. klasse

Undervisningsforløb i billedkunst til 2. klasse om portrættegning.

Undervisningsforløbet er et tegne-og maleforløb med fokus på iagttagelsestegning og farvelære.

Indhold

Tema:
Mål:
Materialer:
1. lektion (2 timer)
2. og 3. lektion (4 timer)
4. lektion (2 timer)
Afslutning

Uddrag

Tema: ”Hvem er jeg? – en del af fællesskabet?”

Mål:
At eleverne inddrager både syns- og følesansen for derved at blive opmærksomme på
forskelle/nuancer både i forhold til de menneskelige former og følelser.
Desuden vil eleverne beskæftige sig med forskellige tegnemetoder såsom
konturtegning (blindtegning), føletegning og iagttagelsestegning.

1. lektion (2 timer)

Denne første del af forløbet er inddraget for at bryde med nogle af elevernes måske ”stereotype” gengivelser af mennesket, ansigtet samt nogle af hverdagens genstande.
Som det første beder læreren eleverne om at tegne et æble, som de normalt ville tegne det.
Når børn tegner på baggrund af deres erindring, tegner de oftest v.h.a. ”nogle grundidéer”, de har erhvervet sig med tiden (Eks: ”Et æble er rundt og rødt”)
Hernæst laver eleverne en føletegningsøvelse, der gerne skulle være med til at udvide deres begreber og dermed give et mere ”sandfærdigt” billede af æblet – her skal de for alvor bruge... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om portrættegning 2. klasse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.