Undervisningsforløb ud fra storylinemetoden om atombomben

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Historie, Samfundsfag
  • Godkendt
  • 5
  • 1302
  • PDF
  • Skårup Statsseminarium
  • 11-12-2006

Synopsis: Undervisningsforløb ud fra storylinemetoden om atombomben

Dette er en synopsis med tilhørende undervisningsforløb i historie og samfundsfag ud fra storylinemetoden om atombomben.

Indledning:
Denne opgave tager udgangspunkt i et undervisningsforløb i 9. klasse. Emnet er atombomben. Fra den første bombe i 1945 i Hiroshima til de aktuelle problemer i Nordkorea. Da vi også ønsker at bringe Israel/Palæstina-konflikten i spil. Hedder den overordnede kontrafaktiske titel: ”Palæstina har fået a-bomben”. Andre temaer dette forløb forsøger at dække er: FN, Kold krig og international diplomati. Forløbet indeholder faglige oplæg, såvel som gruppearbejde og et afsluttende rollespil.

Indhold

Indledning
Undervisningsplanlægning
Undervisningsplan
Teori i praksis
Perspektivering
Litteraturliste

Uddrag

Undervisningsplanlægning
Det undervisningsforløb vi har udarbejdet, er et tværfagligt forløb i fagene historie og samfundsfag, som strækker sig over 21 lektioner i 4 uger, i en velfungerende 9. klasse. Undervisningsforløbet er storyline-inspireret1, hvor vi har vægtet såvel faglige oplæg fra lærer som elevstyret gruppearbejde. I folkeskolelovens § 5, stk 1 står der; ”Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhæng.”2 I vores tværfaglige undervisning i historie og samfundsfag, får eleverne mulighed for at tilegne sig en sammenhængsforståelse. Hensigten er, at skabe en social og faglig bevidsthed, som fordrer dannelse og viden... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb ud fra storylinemetoden om atombomben

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.