Semesteropgave om sundhedsundervisning

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Hjemkundskab, Begynderundervisning
  • Godkendt
  • 5
  • 1666
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aarhus
  • 2002
  • 11-03-2004

Undervisningsforløb: Semesteropgave om sundhedsundervisning

Semesteropgaven er lavet i forbindelse med et kursus i begynderundervisning - i tilknytning til faget hjemkundskab.

Problemformulering
I vores rapport ønsker vi at undersøge, hvorvidt det timeløse fagområde sundhedsundervisning kan inddrages i undervisningen allerede i indskolingen ved brug af funktionel tværfaglighed. Dette belyses ud fra et fiktivt undervisningsforløb. Temaet bearbejdes vha. fagene dansk, matematik, hjemkundskab og idræt. Vi vil herudfra diskutere anvendeligheden og udbyttet af tværfaglig undervisning i folkeskolen.

Indhold

Indledning
Problemformulering
Beskrivelse af tværfagligt projekt
Analyse og vurdering af det tværfaglige projekt
Begrundelser for tværfaglige projekter i folkeskolen
Litteraturliste

Uddrag

For at illustrere tværfaglighed i folkeskolen har vi valgt at arbejde med temaet ”Sundhed” i forhold til en indskoling. Vi mener, det er oplagt at arbejde med dette tema ud fra en overordnet synsvinkel, bl.a. fordi alle fag er forpligtede på at inddrage de timeløse fag – herunder sundhedsundervisning. For at undgå, at børn kun tænker på sundhed som ”grøntsager og fodbold”, er det vigtigt, at alle fag tager del i arbejdet med det udvidede sundhedsbegreb (livsstil, levevilkår, livskvalitet og fravær af sygdom)... Køb adgang for at læse mere

Semesteropgave om sundhedsundervisning

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.