Undervisningsforløb om islam og madkulturen i Tyrkiet

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Kristendomskundskab/religion, Hjemkundskab
  • Godkendt
  • 19
  • 6185
  • PDF
  • Jelling Statsseminarium
  • 2003
  • 25-01-2005

Undervisningsforløb om islam og madkulturen i Tyrkiet

Vi har valgt at lave et tværfagligt undervisningsforløb til en 6. klasse med fagene kristendomskundskab og hjemkundskab, hvor vi vil lægge vægt på religionen islam og madkulturen i Tyrkiet.

Indhold

Indledning
Tanken bag undervisningsforløbet
Tyrkiet
Landets historie
Religionen i Tyrkiet
De fem søjler
Den tyrkiske kultur
Det tyrkiske hjem
Måltidet
Det tyrkiske køkken
Madkultur – tyrkisk / dansk
Tværfaglighed
Undervisningsforløbet i kristendomskundskab:
Undervisningsforløb i hjemkundskab
Virksomhedsformer
Kerneområder
Perspektiver
Konklusion

Uddrag

Indledning
Vi er alle afhængige af at få noget at spise hver dag. Det hører med menneskets måde at opretholde livet på og på denne facon er vi alle ens, udanset hvor vi bor. Men her hører ligheden så også op. For kigger man sig omkring i verden, er det vidt forskelligt, hvad der kommer på middagsbordet, hvornår man er samlet og hvordan maden serveres osv. Det bunder ofte i årelange traditioner, religion og ikke mindst økonomi. Derfor kan man, hvis man kigger på maden få en masse viden om kultur forærende. Ligesom vi førhen fik indført kakao og the fra andre lande, har vi i dag muligheden for at udvide vores kulinariske horisont. Vi kan være åbne over for fremmede kulturer, som vi har i landet eller på udlandsrejser. Mad er ikke blot kultur, det er også kulturformidlende... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om islam og madkulturen i Tyrkiet

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.