Synops om social arv

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Skolen i samfundet
  • Godkendt
  • 7
  • 2345
  • PDF
  • Århus Dag- og Aftenseminarium
  • 2004
  • 25-01-2005

Synopsis: Synops om social arv

Synops i skolen i samfundet om social arv.

Problemformulering:
I opgaven vil vi belyse problemstillingen: er det skolens opgave at bryde den sociale arv? Det vil vi gøre ved at kigge på Folkeskoleloven og enhedsskolens historie. Vi vil desuden sammenholde de to sociologer Habermas og Bourdieu. De har hver deres måde at opfatte problemet omkring social arv. Sidst i opgaven vil vi se på regeringens udspil omkring brydning af negativ social arv, desuden vil vi beskrive fællestræk for mønsterbrydere og skolens indflydelse herpå.

Indhold

Emnebegrundelse
Problemformulering
Definition af social arv
Social arv – en opgave for skolen?
Habermas og Bourdieu
Mønsterbrydere
Skolens betydning for social arv
Regeringens udspil
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Emnebegrundelse
Med regeringens udspil om hvordan den negative sociale arv skal brydes, er der kommet endnu bud på løsningen af problemstillingen – Hvorfor brydes den sociale arv i langt mindre grad end ønsket? Det er ikke første gang, at der er lavet tiltag for at bryde den negative sociale arv. Det har vist sig gang på gang, at det er umådeligt svært bryde den sociale arv. Det undrer os, at det ikke er muligt at påvirke børnene til at træffe bedre fremtidsvalg, når man i så høj grad kender faktorerne som spiller ind. Hvorfor er det så svært at påvirke disse faktorer? Flere forskningsprojekter peger på, at skolen ligefrem kan være med at forstærke sociale forskelle1. Vi mener, at der her er et paradoks i skolen rollen som bryder af negativ social arv... Køb adgang for at læse mere

Synops om social arv

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.