Synke/flyde | Undervisning

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Natur/teknologi
  • Godkendt
  • 6
  • 1583
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2006
  • 11-12-2006

Undervisningsforløb, Undervisningsplan: Synke/flyde | Undervisning

Opgave i natur/teknologi med et undervisningsforløb i faget om vand og det at synke/flyde.

Undervisningsforløbet om synke/flyde er tiltænkt en 1. klasse.

Indhold

Emne og klassetrin 2
Oversigt over undervisningsforløbet 2
Trin Mål fra Fælles Mål, der relaterer til arbejdet med vand 2
Faglige og almene mål for undervisningen 3
Faglige mål 3
Almene mål 3
Lærerprocessen 3
1. og 2. lektion 4
3. og 4. lektion 4
5. og 6. lektion 5
Progression 5
Evaluering 6
Litteraturliste 6

Uddrag

Emne og klassetrin
Emnet vi har valgt er vand. Med udgangspunkt i genstande fra dagligdagen, skal eleverne undersøge vands bæreevne, samt teste vand som opløsningsmiddel. Til sidst vil vi knytte aspektet vand og temperatur i forhold til hvordan vand opfører sig under påvirkning af kulde eller varme. Der udarbejdes tre små forsøg som skal danne grundlag for at samtale om vand i en afgrænset form. Undervisningen er påtænkt 1. klassetrin.

Undervisningens faglige indhold
Vand er en livsnødvendighed for alt levende på jorden og findes næsten overalt i forskellige former. Desuden har vand en masse forskellige egenskaber, og vi har derfor valgt at se nærmere på hvad vand er og hvad det kan.

1. og 2. lektion

Vi vil introducere til emnet vand og vil her komme ind på hvilket kendskab eleverne har til vand, samt få en snak om hvad vand kan bruges til. Eleverne introduceres for begreber som: flyde, synke.
Herefter skal eleverne selv eksperimentere i et opstillet synke/flyde ”værksted”. I
”værkstedet” er opstillet akvarier, eller andre gennemsigtige beholdere, samt skrammelkasse med forskellige ting, de kan forsøge sig med mht. at synke/flyde... Køb adgang for at læse mere

Synke/flyde | Undervisning

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.