Undervisningsforløb om svampe

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 12
  • 3497
  • PDF
  • Københavns Dag- og Aftenseminarium
  • 2004
  • 10-03-2004

Undervisningsforløb om svampe

Opgave i madkundskab om svampe.

Indeholder også et undervisningsforløb om svampe til 6. kl. Lige til at gå til – med ideer og opskrifter.

Indhold

Indledning
Er svampe aktuel i hjemkundskab ?
Forberedelser inden forløbet.
Undervisningsforløbet.
1, 2 og evt. 3 gang – 2 timer pr. gang.
Turen i skoven.
Gangen efter skovturen.
Sidste gang.
Eventuelle opskrifter

Uddrag

Indledning
Der er 2 ting jeg, som kommende hjemkundskabslærer, altid skal tænke over i forhold til min planlægning og
undervisning – TID & ØKONOMI. I forhold til økonomien er svampe meget aktuel, da det jo ikke koster noget at gå på svampejagt. I forhold til tiden, kræver det enten, at der tæt på skolen er mulighed for at samle svampe, eller at man kan lave noget tværfagligt med f.eks. natur / teknik, eller at man samler svampe og tilbereder dem i forbindelse med en lejrskole. Disse forskellige muligheder kommer jeg nærmere ind på i opgaven. Jeg har lavet dette undervisningsforløb så realistisk så muligt, således at jeg, hvis det bliver aktuel, i store træk, måske med enkelte rettelser, kan bruge det ude i folkeskolen.

Er svampe aktuel i hjemkundskab ?
Ja, det mener jeg. For det første får eleverne en anden indgangsvinkel, da de selv er med i hele forløbet - ”Fra jord til bord ”, hvor de forskellige råvarer ikke bare står klar til brug, og for det andet er der mange forskellige tilberedningsmuligheder.

Forberedelser inden forløbet.
Allerførst er det vigtig at finde ud af om det kan lade sig gøre at komme i skoven. Her tænker jeg på, at der oftest kun er 2 hjemkundskabstimer i træk på de fleste folkeskoler... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om svampe

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til Undervisningsforløb om svampe.