Undervisningsforløb til crawl og bryst

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Idræt
  • Godkendt
  • 19
  • 5490
  • PDF
  • Læreruddannelsen Nørre Nissum
  • 2002
  • 30-04-2002

Undervisningsforløb til crawl og bryst

Afsluttende opgave i svømmelæreruddannelsen, hvor vi har lavet undervisningsforløb i svømning til crawl og brystsvømning.

Ifølge faghæftet for idræt, hvor svømning indgår, er der svømning på skoleskemaet, fordi der bl.a. arbejdes med ” kropslig og almen udvikling”, ”sundhed” og ”samspil med naturen”. Disse emner er vigtige, idet det bliver centrale emner i fremtidens debat om eleverne i folkeskolen.

Netop nu bliver vi bombarderet med advarsler i medierne om fedme blandt børn, dårlig motorik. Osv. Skal vi finde os i det ? Det er nu op til os at forme en undervisning, som et alternativ til den motorik-nedbrydende PC-verden! (kropslig og almen udvikling, sundhed)

I Danmark er der ca. 7000 km kyststrækning. På et eller andet tidspunkt i barnets opvækst vil det møde vandet og derfor er det en god idé, at eleverne får et naturligt forhold til at færdes ved vandet. (samspil med natur)

Det har derfor aldrig været mere vigtig med svømning i folkeskolen som nu.

En anden Grund til at vi skal have svømning i skolen, kan begrundes udfra Howard Gardners tænkning.

Indhold

Hvorfor Svømning i skolen? 1
Hvornår Svømning i skolen? 2
Hvordan skal der undervises i svømning i skolen? 2
Flowmodellen 2
Har eleverne været i en flowtilstand i vores praktikforløb ? 3
Induktiv- / Deduktiv princip 3
Forløbene i svømmepraktikken 4
Crawl 4
Brystsvømning 4
Undervisningen 4
Vores fremtid som svømmelærere 5
Litteraturliste 6
Bilagsfortegnelse 6

Uddrag

Hvornår Svømning i skolen?
Ifølge faghæftet for idræt skal eleverne have svømning på et eller andet tidspunkt i folkeskolen.
Svømmeundervisningen starter dog på de fleste skoler (bl.a. Nørre Nissum) i 4. Klasse, men er det muligt, at den kan starte tidligere? Ifølge undervisningen på svømmelæreruddannelsen, er "den motoriske guldalder" på sit højeste omkring 8-års alderen. Ville det ikke være en god idé, at have meget svømning på skemaet i denne periode, for at give eleverne den gode vane, at bruge sin krop på en god og alsidig måde?

I denne forbindelse foreslår vi, at eleverne starter med vandtilvænning i børnehaveklassen. Derefter kan vi starte med den egentlige undervisning i de 4 stilarter.

Hvordan skal der undervises i svømning i skolen?
Gennem vores forløb i svømmelæreruddannelsen, har vi erfaret, at der er sket en stor udvikling, i måden at undervise på, fra dengang vi selv gik i folkeskolen til nu.
Da vi selv gik i 4. klasse differentierede man ikke øvelserne – alle eleverne fik samme øvelser. Den enkeltes færdigheder blev ikke differentieret - alle blev skåret over én kam.(Elementmetoden).
Nu tages der mere hensyn til hver enkelt elev, som bliver udfordret på sit eget niveau. Der undervises efter det, som kaldes helhedsmetoden.
Hvornår er børn modtagelige for undervisning?... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb til crawl og bryst

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.