Sundhed og motion i 7. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Biologi
  • Godkendt
  • 7
  • 1757
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aarhus
  • 2002
  • 30-03-2002

Undervisningsforløb: Sundhed og motion i 7. klasse

Undervisningsforløb der skal vække unges forståelse for sund livsstil.

Mål:
Elevernes viden om almen sundhed skal fremmes og de skal stifte bekendtskab med forskellige sundhedsperspektiver, herunder de fysiske og psykisk. De skal erfare motionens betydning for deres sundhed og få kendskab til kredsløbet, herunder lungernes og hjertets funktion og opbygning.

Indhold

Formål og begrundelse for valg af emne:
Mål
Elevforudsætninger:
Rammer
Undervisningsforløb:
1 modul: Hvad er sundhed?
Overvejelser:
2 modul Lever børn usundt?
Overvejelser
3 modul: Hvorfor er det vigtig med motion?
Begrundelse for undervisningsmetoder:
4 modul Foredrag / besøg
Overvejelser
5 modul
Faglig mål:
Øvelsesvejledning for hjertet:

Uddrag

Formål og begrundelse for valg af emne:
Sundhed består af flere sammenhængende faktorer; livskvalitet og velvære, hvilket kommer til udtryk både fysisk, psykisk og socialt (se bilag). Da emnet sundhed omhandler mange delemner kan det meget hurtigt blive et stort og uoverskuelig projekt, hvis man skal beskæftige sig med det hele på en gang. Man kan derfor udvælge noget og vende tilbage for senere at udbygge den opnåede viden. Vores undervisningsforløb tager udgangspunkt i biologi med fokus det fysiologiske. Vi vil starte med at snakke generelt om sundhed, for senere at indsnævre det til motion og dens betydning for kroppens fysiologi. I dette emne er det oplagt at lave tværfaglig samarbejde med fagene hjemkundskab og idræt. I hjemkundskab arbejder man med ernæringslære og i idræt er det motionsvaner samt fysisk aktivitet.
En oplagt grund til at beskæftige sig med dette emne er, at sygdomme som f.eks. hjertesygdomme er blevet almindelige i Danmark. Cirka 16000 dør hvert år af blodprop i hjertet dette kan skyldes, at folk i dag får for lidt motion. Desuden viser undersøgelser at der bliver flere overvægtige skolebørn, specielt er der en undergruppe, der får meget lidt motion og samtidig får meget dårlig kost. De får et problem og det er der, der skal gribes ind.
Hjertet er en muskel, der skal bruges for at blive stærkere, men i dag laver maskiner ofte arbejdet for os, derfor er børn og unges livsstil præget af at være blevet stillesiddende. Kombineret med dårlige kostvaner er børnene i en større risikogruppe for senere at få hjertesygdomme, men er man i god træning vil risikoen blive mindre. Derfor ønsker vi at give eleverne indsigt i, at motion kan være med til at forbedre livskvaliteten... Køb adgang for at læse mere

Sundhed og motion i 7. klasse

[1]
Bedømmelser
  • 06-03-2013
    Skrevet af Lærerstuderende på 1. år
    Gode overvejer, ikke særlig detaljeret i forløbet