Sund mad i Natur/teknologi

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Natur/teknologi
  • Godkendt
  • 18
  • 5181
  • PDF
  • Læreruddannelsen Silkeborg
  • 2002
  • 26-01-2012

Undervisningsforløb: Sund mad i Natur/teknologi

Opgave om sund mad i folkeskolen i natur/teknologi. Indeholder også et forslag til et undervisningsforløb i natur/teknologi om sund mad til en 4. klasse.

Indhold

Indledning
Relevante CKF'er
KOSTVANER OG KOSTRÅD
Kost, sundhed og sygdom
Energibehov, proteiner, kulhydrater og fedtstoffer
Forbrænding af mad
Danskernes kostvaner
De 7 kostråd
Beskrivelse af et undervisningsforløb om ”Sund mad” i 4. klasse
Indledning
Opstartsfasen
Madpyramiden
Hvordan lever vi i Danmark?
Kilojoule og kalorier
Hvad er kulhydrater, fedtstoffer og proteiner?
De syv kostråd
Slik og søde sager
Egen fremstilling
Litteraturliste
Bilag:

Uddrag

Indledning
I faghæftet Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskabs formål står der:
”Undervisningen skal i enhver henseende bidrage til, at eleverne udvikler forudsætninger for, at de i fællesskab med andre og hver for sig kan tage kritisk stilling og handle for at fremme egen og andres sundhed.” Det er i disse ord vores opgave tager sit afsæt.
Det er vigtigt at eleverne bliver bevidste om vigtigheden af at spise sundt og varieret og vi mener at vi som natur/tekniklærere her har et ansvar. At vi i natur/teknik undervisningen skal give rum og tid til at eleverne kan beskæftige sig med relevante problemstillinger om sund mad.

---

Beskrivelse af et undervisningsforløb om ”Sund mad” i 4. klasse
Indledning
I Natur/teknik skal eleverne bl.a. arbejde med menneskets sundhed. De skal blive i stand til at vurdere problemer knyttet til miljø og sundhed. Eleverne skal endvidere arbejde med produktion og produktionsprocesser i samfundet1. Målet med undervisningen er at eleverne bliver bevidste om vigtigheden af at spise sundt og varieret. Gennem samtale og praktiske aktiviteter skal de blive bedre i stand til at vælge en fornuftig kostsammensætning. De skal have kendskab til madpyramidens opbygning og indhold samt ”de syv kostråd”. Endvidere skal de have en basisviden om energiindhold, fedt, proteiner og kulhydrater, vitaminer og mineraler, samt vide en smule om varedeklarationer. Endvidere kan eleverne arbejde mere praktisk orienteret ved selv at producere forskellige produkter som smør, ost, brød og evt. slik. Vores undervisningsforløb henvender sig til 4.klasse.

Opstartsfasen
Ifølge undervisningsmaterialet ”Natek” natur/teknik i 4. klasse, er det vigtigt ikke at starte et emne om mad ud med løftede pegefingre. Det er samtidig af stor betydning at man ikke karakteriseret nogen form for mad som værende kun sundt eller kun usundt. Det væsentligste er i bund og grund... Køb adgang for at læse mere

Sund mad i Natur/teknologi

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.