Pædagogik og storylinemetoden

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Pædagogik
  • Godkendt
  • 5
  • 1005
  • PDF
  • Haderslev Statsseminarium
  • 2002
  • 26-01-2012

Pædagogik og storylinemetoden

Opgave i pædagogik om storylinemetoden.

Indhold

Indledning
Hvad er Storyline metoden?
Læringsteorier
Adfærdspædagogik
Praksis

Uddrag

Indledning
Storyline metoden vinder mere og mere ind i det danske skolesystem. Det er tydeligt at det billede af ens egen folkeskolelærer man har, ikke holder trit med den folkeskolelærer man nu selv skal ud og være. Rammerne er større, mulighederne er flere og ikke mindst kravene er højere.
Til et foredrag af Jette Kock blev jeg introduceret til et, for mig dengang, ukendt fænomen – storyline metoden. Ifølge storyline er det jo sværest at lære noget, når man ikke selv deltager i processen, men ikke denne gang.
Det måtte undersøges nærmere og afprøves. Kan det lade sig gøre at fastholde elevernes interesse ved at lade ”det hele” være op til dem? Behøvede jeg at kende kassen i forvejen? Kunne der tages hensyn til alle eleverne – differentiere som folkeskoleloven foreskriver?
Da praktikken kom gik forsøget i gang…..

Hvad er Storyline metoden?
Storyline metoden er ikke en måde hvorpå man som lærer kan formidle læring på, det er en måde hvorpå eleverne lærer.
Et storyline forløb er en historie der udvikles i et sammenspil mellem lærer og elever. Læreren styrer formen og eleverne styrer indholdet. Med det mener jeg at når en lærer går i gang med et forløb laver hun den grove skitse over hvad der skal ske de... Køb adgang for at læse mere

Pædagogik og storylinemetoden

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.