Spiselig kemi | Undervisningsforløb for 8. klasse

- Lærerstuderende 4. år
- Fysik/kemi
- Godkendt
- 3
- 506
- 30-11-2010
Spiselig kemi | Undervisningsforløb for 8. klasse
Undervisningsforløb om spiselig kemi.
Til faget udarbejdedes 8 forskellige undervisningsforløb til forskellige klassetrin fordelt på fysik og kemi.
Indhold
Emnebegrundelse
Risikomomenter
Elevforudsætninger
Forsøg (9 forskellige)
Uddrag
Emnebegrundelse
Emnet ”Spiselig kemi” er valgt, fordi eleverne skal udnytte den viden, som de har fra bl.a. natur/teknik og hjemkundskab. Netop dette emne giver eleverne mulighed for at lave åbne forsøg, hvor eleverne selv kan konkludere, tage kritisk stilling og reflektere.
Sigtet med arbejdet er, at eleverne får indblik i proteiners, kulhydraters og fedtstoffers opbygning og virke i kroppen, så eleverne får en dybere forståelse af, hvordan kroppen bruger maden.
Ligeledes er dette emne særdeles velegnet til at få hverdagen ”ind i faget” – altså at give eleverne en opfattelse af, at fysik/kemi er et fag, som siger noget om den verden, vi lever i, og som kan give os nogle gode redskaber til at forklare og forstå den.
Nedenfor begrundes emnet ud fra CKF'erne for fysik/kemi:
Stoffer og fænomener omkring os
”Undervisningen skal rumme eksempler på fænomener fra dagligdagen samt forbinde hverdagshændelser med fysiske og kemiske grundfænomener. Der lægges vægt på fænomener, der er tæt forbundet med brugen af vore sanser”... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind