Spiseforskrifter i islam, jødedom og kristendommen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

Eksamensopgave: Spiseforskrifter i islam, jødedom og kristendommen

Eksamensopgave om spiseforskrifter rent og urent.

Opgaven er bygget op omkring begreberne rent og urent, set ud fra et kristent, jødisk og islamisk vinkel.
Der lægges vægt på spiseforskrifter og sidst i opgaven er der fokus på kulturmødet.

Problemformulering

Hvilke spiseforskrifter er der i islam, jødedom og kristendommen?

Hvor kommer begreberne ren og uren fra og hvilke forudsætninger har disse i jødedommen, islam og hvad siger kristendommen om dette ?

Hvilke konsekvenser kan spiseforskrifter og begreberne ren/uren få på hverdagslivet og hvad betyder det for kulturmødet?

Indhold

1. Emnebegrundelse 2
2. Problemformulering 2
3. Hermeneutik 3
3.1 Jødedommen 3
3.2 Kristendommen 3
3.3 Islam 3
4. Rent og urent i de tre religioner 4
4.1 Jødedommen 4
4.2 Kristendommen 4
4.3 Islam 5
5. Spiseforskrifter 6
5.1 Jødedommen 6
5.2 Kristendommen 6
5.3 Islam 6
6. Dyrebehandling og slagteritualer
5.1 Jødedommen 7
5.2 Kristendommen
5.3 Islam 7
7. Kulturmøde 8
8. Konklusion 8
9. Litteraturliste 9
10. Bilag 10

Uddrag

Emnebegrundelse
Motivationen til at gå i gang med dette emne er flere. For det første er det forundring og
nysgerrighed. For det andet er det en vis skepsis blandet med lidt forargelse. For det trejdie er det egne personlige oplevelser med kulturmøder og spiseforskrifter, som jeg gerne vil have dybere indsigt i. Endelig er det en viden som er god at have med i rygsækken, som kommende folkeskolelærer.

Forundringen er mødet med biblen, især de store forskelle på det gamle (GT) og nye testamente (NT). Læsning af Mk. kapitel 7 om rent og urent, hvor alt slags mad erklæres for ren, begyndte jeg virkelig at undre mig over, hvorfor jødedommen og islam betragter nogle fødevarer som urene.

En dokumenter udsendelse fra DR om jødedommen og deres levevis vakte tillige min undring. Bl.a. at jøder ikke må spise kød og mælk i samme måltid.

Skepsisen og forargelsen tager sit afsæt i forskellige avisoverskrifter og artikler. Eksempelvis: ”Religion sætter stop for spegepølsemadder”, ”Frikadellen på flugt i danske daginstitutioner”, ”Danske slagtekyllinger skaffer millioner af kroner til islamisk center” og ” Sort dag for de danske dyrevenner, rituelle slagtninger fortsætter”

Jeg har haft forskellige oplevelser med muslimer og kost. Jeg har bl.a. undervist på Køge
indvandredaghøjskole i ernæring, undervist på Greve sprogskole i økologi og miljø. Jeg har i mit tidligere job arbejdede med økologisk mad i daginstitutioner med fokus på integration af arbejdsløse indvandrekvinder. I min hverdag er jeg til dagligt i kontakt med muslimsk familie og har oplevet flere kulturmøder i praksis på mit eget køkkenbord.

Som kommende folkeskolelærer er der stor sandsynlighed for at jeg kommer til at stå ansigt til ansigt med den muslimske religion, tradition og kultur. Her tænker jeg på problemstillingen i forhold til spiseforskrifter som kan opstå ved faget hjemkundskab, lejerskoler, klassefester, bespisning på skoler, ekskursioner m.m. Her ser jeg det som en stor fordel, at jeg har indsigt i den islamiske religion og kultur... Køb adgang for at læse mere

Spiseforskrifter i islam, jødedom og kristendommen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.