Synopsis om socialpsykologi i folkeskolen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Psykologi
  • Ingen givet
  • 5
  • 1637
  • PDF
  • 27-04-2011

Synopsis om socialpsykologi i folkeskolen

Synopsis i psykologi, som omhandler socialpsykologien ift. folkeskolen og eleverne.

Problemformulering
Hvad betyder det for en rumænsk drengs samspil med klassen, at han ikke har de nødvendige kommunikative færdigheder?

Indhold

Indledning
Problemformulering
Metode
ANALYSEAFSNIT
Gruppen og dens normsæt
Mobning
Dehumanisering
Et socialkonstruktivistisk perspektiv
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Vores case drejer sig om en elev vi mødte i vores praktik. Ham kalder vi, for anonymitetens skyld, for Carl Børge. Eleven var indvandrer fra Rumænien og havde kun boet i Danmark i et par år. Han kunne meget lidt dansk, og benyttede sig mest af engelsk når han skulle kommunikere med andre. Vi oplevede ham som værende isoleret i klassen, i den forstand at han sad alene i klassen og havde meget lidt forståelse for hændelser og undervisning. Han manglede situationsfornemmelse og kunne fremstå som meget højtråbende i upassende situationer. Han virkede på trods af dette meget udadvendt, opmærksomhedssøgende og sympatisk, og han udtrykte stor glæde når en lærer eller praktikant henvendte sig til ham i timen. Eleven var samtidig to-tre år ældre end sine klasse-kammerater, og skilte sig derfor ud ved at være større af bygning, og i det hele taget bare se ældre ud... Køb adgang for at læse mere

Synopsis om socialpsykologi i folkeskolen

[1]
Bedømmelser
  • 08-02-2012
    Fin opgave til inspiration