Mobning synops

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Psykologi
  • Godkendt
  • 6
  • 1816
  • PDF
  • Læreruddannelsen Hjørring
  • 2004
  • 28-02-2005

Synopsis: Mobning synops

Synops i psykologi om mobning.

Problemformulering:
Hvorfor bliver nogle børn mobbere og andre mobbeofre, og hvilken betydning har mobning på elevers selvværd? Hvordan kan mobning bekæmpes?

Indhold

Indledning
Metode
Definition af begrebet mobning
Mobbere
Mobbeofre
Socialisering og identitetsdannelse
Læring
Bekæmpelse af mobning
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
”Hver gang jeg møder en elev i folkeskolen, som fortæller om den mobning han eller hun har været igennem, så møder jeg et opgivende ungt menneske, som har mistet en del af sit selvværd”1. Dette citat stammer fra Gunnar Høistad og beskriver kort - men godt – hvad der sker med mennesker, der udsættes for mobning.
Men hvad er mobning egentlig og hvorfor bliver nogle børn mobbere og andre mobbeofre? Foregår der mobning i alle klasser? Kan mobning forebygges? Hvordan virker mobning på elevers selvværd, personlighed og identitetsudvikling? Påvirker mobning elevers evne til læring? Disse spørgsmål er meget interessante set fra en psykologisk og pædagogisk synsvinkel, idet mobning både vedrører elevens udvikling samt det pædagogiske miljø mobningen foregår i. Og i vores tid mener jeg, det er ekstra vigtig at få svar på disse
spørgsmål, idet mobning er meget udbredt i det danske skolesystem... Køb adgang for at læse mere

Mobning synops

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.