Eksamensopgave om den æstetiske smag

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Hjemkundskab
  • Godkendt
  • 17
  • 5532
  • PDF
  • Haslev Seminarium
  • 2004
  • 20-12-2004

Undervisningsforløb: Eksamensopgave om den æstetiske smag

Dette er en eksamensopgave i hjemkundskab, som behandler den æstetiske smag i faget - med udgangspunkt i Smagens Dag.

Problemformulering
Hvad bidrager Smagens Dag med i forhold til hjemkundskabsundervisningen?
Herunder en undersøgelse af, hvorfor nogle skoler fravælger Smagens Dag?
Hvorfor er den æstetiske smag relevant i hjemkundskab? Og er dette et område som Smagens Dag formår at forvalte tilfredsstillende?

Forfatterens kommentar

Opgaven gav 11 til eksamen.

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Smagens Dag 3
Den fysiologiske smag 4
Den sociologiske smag 5
Den æstetiske smag . 6
Amager Fælled Skole 8
Uglegårdskolen 10
Den æstetiske smag i forhold til Smagens Dag . 10
Undervisningsforløb: Den fuldendte smagsoplevelse 14
Konklusion 18
Litteraturliste 19

Uddrag

Indledning
Smag er den fornemmelse noget fremkalder, når man kommer det i munden og som adskiller det fra andre ting. Smag er også en subjektiv evne til at bedømme noget, især hvad der er smukt eller passende. Ovenstående fortæller lidt om at smag kan anskues fra flere vinkler. Man kan smage med henblik på de fire grundsmage sødt, salt, surt og bittert, hvor vi gerne søger det søde, fordi vi bogstavelig talt har fået det ind med modermælken. Salt er også et basalt behov, som vi søger opfyldt. Derimod er surt og især bittert mere komplekse størrelser. Tidligere var det den smag der advarede os om, at noget var enten giftigt eller fordærvet. Smag er i det hele taget en meget individuel oplevelse. Hvad den ene synes er vidunderligt, kan for den anden synes ganske forfærdeligt... Køb adgang for at læse mere

Eksamensopgave om den æstetiske smag

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.