Årsopgave om kommunikation og læring

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Psykologi, Hjemkundskab
  • Godkendt
  • 24
  • 6453
  • PDF
  • Læreruddannelsen Odense
  • 2006
  • 27-03-2007

Semesteropgave: Årsopgave om kommunikation og læring

Årsopgave i psykologi og hjemkundskab om kommunikation og læring.

Problemformulering:

Hvilken betydning har elevernes indstilling til faget hjemkundskab for kommunikationen lærer elev imellem og hvordan kunne undervisningen være organiseret så situationen omkring Marcus og Frederik ikke var opstået?

Indhold

Indledning 2
Problemstillinger 3
Problemformulering 3
Teoriafsnit 3
Kommunikationstrekant 4
Metoder og arbejdsformer 5
Analyse og diskussion af 1. problemstilling 6
Analyse og diskussion af 2. problemstilling 7
Konklusion 9
Litteraturliste 9
Bilag 1 10
Bilag 2 11

Uddrag

Problemstillinger
Den første problemstilling udspringer af elevernes manglende forberedelse og indstilling til hjemkundskabsundervisningen. Det var tydeligt, at eleverne kommer med en helt anden tilgang til undervisningen end man gør som lærerstuderende. Min forventning til undervisningen var, at eleverne havde lyst til at arbejde med faget for at lære noget, og ikke kun kom for at spise. Generelt er hjemkundskab i mine øjne et fag, hvor elevernes holdninger til timerne spiller en stor rolle. Mange af eleverne kommer med en forventning om, at de kan slappe meget mere af, da rammerne ikke er lige så faste som i deres normale klasselokale, og derved bliver de meget mere ukoncentreret. Den anden problemstilling kommer til udtryk, da eleverne skal arbejde i grupper, hvor der stilles krav til deres organisatoriske evner samt deres evner til at samarbejde. Det stiller derudover også krav til underviserens evner til at organisere undervisningen, så eleverne ikke får en følelse af, at de ikke har noget at tage sig til... Køb adgang for at læse mere

Årsopgave om kommunikation og læring

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.