Seksualundervisning i biologi | Undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Biologi
  • Godkendt
  • 22
  • 4968
  • PDF
  • Læreruddannelsen Nørre Nissum
  • 2000
  • 05-03-2001

Semesteropgave: Seksualundervisning i biologi | Undervisningsforløb

Semesteropgave i almen didaktik om seksualundervisning og familiekundskab. Indeholder et undervisningsforløb i biologi om seksualundervisning.

Begrundelse for valg af emne.

Vores begrundelse for valget af netop dette emne, bunder til dels i, at vi på biologi-linie ikke har beskæftiget os med seksualundervisning. Vi har overfladisk berørt den fysiologiske del af emnet. Opbygning af kønsorganerne, undfangelse og graviditet. Den undervisning vi har fået svarer til den eleverne får i folkeskolen, og det er egentlig her vores kritik ligger.

Følelserne, usikkerheden og frustrationerne, i forbindelse med emnet, bliver ikke inddraget i seksualundervisningen, og dermed bliver familiekundskaben også overset. Det er disse begreber som vi mener skal inddrages i et undervisningsførløb som hedder ” seksualundervisning og familiekundskab”.
Der har foregået en voldsom debat i medierne, udsprunget af flere tilfælde af gruppevoldtægter, be-gået af helt unge drenge. Her har Folkeskolens rolle, i forbindelse med seksualundervisning, været til debat, gang på gang.

Vi synes der har været tendens til fokusering på selve ”akten”, og manglende fokus på det faktum, at man faktisk skal være enige om, og parate til at have sex.
For det andet var vi nysgerrige for, at finde ud af hvilke materialer der fandtes til emnet, og vi må nok tilstå, at der er rigeligt og meget brugbart materiale.

Indhold

Begrundelse for valg af emne.
Menneskesyn.
Dannelsesidealet.
Folkeskolens formål
Faget biologi i folkeskolen.
Emnet: ”Seksualundervisning og familiekundskab”.
Almen didaktik.
Didaktisk relationstænkning.
Undervisningsmodel
Årsplan
Undervisningsforløbet
Uge 13.
Mandag 1 – 4. Lektion:
Tirsdag 3 – 4. Lektion:
Onsdag 1 – 3. Lektion:
Torsdag 1 – 3. Lektion:
Fredag 3 –4. Lektion:
Uge 14:
Mandag 1 – 4. Lektion:
Tirsdag 3 – 4 Lektion:
Onsdag 1 – 3 Lektion:
Torsdag 1 – 3. Lektion:
Fredag 2 –3 Lektion:
Overordnede mål:
Sammenfatning
Litteraturliste

Uddrag

Undervisningsforløbet.

Ugerne inden har klassen indsamlet materialer, som ligger i en kasse i klasseværelset. I ugerne inden, i biologi, har vi haft den mere teoretiske del; kroppens fysiologi. Eleverne er informeret om, at emnet er seksualundervisning og familiekundskab i ugerne 13 og 14. Bogen: ” Dig og din diller” er udleveret til alle elever, som læse stof og inspiration til ugerne.
Der er opstillet spørgekasse i klassen, hvor det er muligt for at stille anonyme spørgsmål om og til emnet.

---

Fredag 3 –4. Lektion:

Opsamling og nuværende status. Arbejdet skal gøres færdigt til fremlæggelsen.

Klassesamtale og gruppearbejde med læreren som vejleder.

Overholdelse af tidsplan, evaluering af gruppe og på klassen... Køb adgang for at læse mere

Seksualundervisning i biologi | Undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.