Sammenspil i musikundervisningen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Musik
  • Godkendt
  • 14
  • 3845
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2005
  • 22-01-2008

Eksamensopgave, Undervisningsforløb: Sammenspil i musikundervisningen

Musik eksamensopgave om sammenspil og musikalitet og god musikundervisning.

Opgaven indeholder et eksempel på undervisning i sammenspil i musik.

Problemformulering:

Hvordan kan jeg som musiklærer tilrettelægge en tilfredsstillende undervisning i sammenspil ?
Og hvilke arbejdsmetoder/redskaber kan jeg benytte for at gennemføre en god undervisningen i sammenspil?

Underspørgsmål:
Hvorfor sammenspil ?
Hvad kan den personlige udvikling være i forhold til faget musik ?

Indhold

Indledning……………………………………………………………………………2
Problemformulering…………………………………………………………………2
Musikkens betydning for barnets udvikling………………………………………3
Musikalitet…………………………………………………………………………...5
Sammenspil og mål..……………………………………………………………… 7
Undervisning……………………………………………………………………….. 9
Konklusion………………………………………………………………………….10
Perspektivering…………………………………………………………………….11

Uddrag

Indledning:

Jeg har valgt at skrive om sammenspil, da jeg mener efter at ha set og hørt flere af de nuværende musiklærer at det kan gøres bedre, alt for ofte ser jeg hvordan at der bliver lavet det samme år efter år, der sker ikke de store udfordringer for eleverne det er ofte ældre lærer der har svært ved at forny sig og de tramper stadig rundt i den samme vision om at det er vigtigt at eleverne lære at spille blokfløjte, hvis de skal lære at spille noget, blokfløjten er et udmærket instrument, men det keder ofte eleverne at skulle lave det samme i længere tid, og man kan ikke lære at spille i løbet af få timer.

Musikfaget er et truet fag, og det problem er stort i en kultur, hvor almen musikalsk læring overvejende er henvist til faget musik i folkeskolen, det virker som om at mange skoler nærmest dropper musikundervisningen for hvad skal eleverne da bruge det til og man kan alligevel ikke nå noget på de få lektioner man har til rådighed. Vil med dette emne belyse hvorfor det er så vigtigt at eleverne har musik i deres undervisning og hverdag.

Musikkens betydning for barnets udvikling:

Erfaring siger, at undervisning i musik er med til at påvirke barnets personlige udvikling.
Barnet oplever gennem sanserne, det vil sige, at det oplever berøring gennem den taktile sans, lyde gennem den auditive sans, og gennem den visuelle sans opfatter barnet det, det ser. Sanseoplevelser og erfaringer integreres og danner grundlag for tænkning og handling. Ifølge udviklingspsykolog D.H. Stern er barnet i stand til at kombinere mange forskellige sanseindtryk og opleve et ”samlet” sansebillede... Køb adgang for at læse mere

Sammenspil i musikundervisningen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.