Redegørelse for Stenen & bolden

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Kristendom/Livsoplysning
  • Godkendt
  • 7
  • 2760
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 1999
  • 26-01-2012

Afløsningsopgave: Redegørelse for Stenen & bolden

Afløsningsopgave med redegørelse for Bolden og Stenen. Omhandler lærer-pædagogsamarbejde ifht. tosprogede børn.

Uddrag

Som det primære belyser artiklen kulturforskellene mellem lærer –og pædagogfaget.
Stenen bruges som metafor for lærerkulturen, der har en lang og meget stærk tradition bag sig. Lærerfaget har sine rødder i det forrige århundrede, mens pædagogfaget har sin oprindelse i begyndelsen af 1960'erne, hvor kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet og behovet for børnepasning dermed steg. I og med at lærerfaget er så ”gammelt” et erhverv, er den grundlæggende kultur meget svær at ændre. Lærerne holder fast i fagets traditioner, mens pædagogerne er bedre til at tilpasse sig omgivelserne og omstille sig til noget nyt. Da lærerkulturen opstod, var Danmark et bondesamfund, hvor tro og tradition var bærende elementer. Artiklen betegner individet som ydrestyret, dvs. at man ikke selv satte sin dagsorden for tilværelsen, men var bundet til kulturarven. Dette står i kontrast til opfattelsen af individet i pædagogkulturen, som her siges at være indrestyret. Eller det har i hvert fald muligheden for selv at vælge retningen i tilværelsen. Dette er konsekvensen af, at pædagogkulturen er opstået i en tid, hvor traditioner, religion og traditionelle familiestrukturer ikke længere er faste holdepunkter i tilværelsen.
Disse grundlæggende kulturforskelle resulterer i, at de to fag har meget forskellige... Køb adgang for at læse mere

Redegørelse for Stenen & bolden

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.