Undervisningsforløb i svømning 5. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Idræt
  • Ingen givet
  • 9
  • 2448
  • PDF
  • Læreruddannelsen Zahle
  • 2008
  • 17-11-2010

Undervisningsforløb i svømning 5. klasse

Indledning
Børn i det postmoderne samfund bevæger sig mindre, end de gjorde for bare 20 år siden. Dette skyldes bland andet det meget sidestillende aktivitetsniveau som har fysiologiske konsekvenser, som viser sig, bland andet ved overvægt. Derfor er idræt et vigtigt fag i folkeskolen, da det bliver en modvægt til den sidestillende aktivitet. Derudover er elevernes motoriske udvikling i faget idræt, vigtigt for også at kunne føle individuel progression.
Denne opgave tager udgangspunkt i otte ganges planlagt svømmeundervisning á tre kvarter, med en 5. klasse, fra Zahles Gymnasiumskole. Relevante udpluk af undervisningsforløbet vil blive diskuterer og belyst igennem didaktiske metoder og teoretiske baggrunde samt vores evalueringer.

Indhold

Indledning s.1
Svømning i undervisningen s.1
Eleverne fra Zahles Gymnasieskole . .s.1
Teoretisk baggrund for undervisningen . s.2
Rammerne for undervisningen s.2
Undervisningsforløb s.3
Målsætning for undervisningen s.4
Svømmefærdigheder .s.4
Forskellige fokusområder .s.5
Evaluering og afslutning s.5
Bilag s.7
Litteraturliste s.8

Uddrag

Rammerne for undervisningen
Vi gjorde os som gruppe opmærksom på rammerne i undervisningen. Svømmehallen var delt op omkring de andre studerende fra Zahles seminarium, og de elever de skulle undervise således at der i alt var seks bassiner i alt. Det fungerede rent praktisk således at man roterede fra gang til gang. Det betød at man nogle var i det lille bassin, som til gengældt var meget bredt, men ikke særligt dybt, og andre gange var man på de dybe, hvor man fra gange til gang havde et bredt bassin, eller et smalt bassin. Dette var meget vigtigt at tage højde for i sin undervisning, da man eksempelvis ikke kan undervise i hovedspring i det lave bassin, eller samler fire hold elever til stafet, hvis man befinder sig på et smalt bassin. Der var en del materialer til rådelighed som gjorde det muligt for undervisningen at inddrage mange forskellige aktiviteter, som eleverne var meget begejstret for.
Desuden var vi også meget bevidste om at indfører regler i undervisningen. Regler ...

---

Forskellige fokusområder
Aktiviteter som leg, handler også om samarbejde og interaktion, og er derfor virkningsfuldt, med tilføjelsen af konkurrenceaspektet, hvor frygten for vand fjernes.
Lege som vi brugte, var eksempelvis ståtrold. Ståtrold er en form for fangeleg, som kan leges i et lavt bassin, da man skal kunne nå bunden. Det går ud på at der er en der er fangere, og dem der skal fanges. Når man så bliver fanget, skal man stå med enten spredte ben eller hænderne formet som en bue, hvorved man så bliver reddet, ved enten at der bliver svømmet gennem benene eller armene på en. Man har endvidere ”helle” hvis to holder fast i hinanden... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb i svømning 5. klasse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.