EU i 9. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Praktik (Samfundsfag)
  • Godkendt
  • 11
  • 3141
  • PDF
  • 2011
  • 23-04-2012

Praktikopgave, Undervisningsforløb: EU i 9. klasse

Problemformulering til praktikopgave i faget samfundsfag:

• Hvordan planlægger jeg et undervisningsforløb om EU for elever på 9. klassetrin, som fremmer elevernes holdninger og perspektiverer deres historiske baggrund?

• Hvordan sikrer jeg mig, at alle elever får øgede kompetencer indenfor EU-stoffet?

Indhold

Indledning: 3
Problemformulering til praktikopgave 3
Pædagogiske overvejelser om emnet – EU. 4
Mål for undervisningen 4
Planlægning af undervisningen 5
Egne overvejelser 5
Undervisningsforløb i Samfundsfag: Emne EU 5
Metodik 7
Valg af læringsstil 7
Brug af IT i undervisningen 8
Konklusion 8
Kildehenvisning 9

Uddrag

Elever i den danske folkeskole skal igennem et alsidigt undervisningsforløb for at blive rustet til den hverdag, som forandrer sig konstant. forandring skyldes, at vi er en del af det globale samfund, og dermed tilpasser vi os grundideer og holdninger med de lande og samfund, som vi samarbejder og sammenligner os med
I 1972 blev Danmark optaget i det Europæiske Fællesmarked. Danmarks ønske om at komme ind i fællesmarked var endelig blevet opfyldt. Med Danmarks indtræden skulle det blive lettere for danske borger, bland andet økonomisk. Blev det lettere for de danske borger? Kunne vi gøre mange flere ting, bare fordi vi var med i fællesmarkedet?
Man kunne ikke helt gøre som man vil, fordi der dukkede flere kriser op i det danske samfund som det globale; arbejdsløshed og ...

---

Undervisningsforløb i Samfundsfag: Emne EU
Mål for undervisningen: Eleverne skal få kendskab til EU og EU's historiske baggrund.
Overordnet undervisningsplan
Jeg fik kun tildelt 2 timer om ugen i samfundsfag og de var separate.
Hvad er EU?
Lektion 1+2:
De første 2 lektioner gik som planlagt. Tiden gik med en præsentation, men klassen var meget udisciplineret. Ifølge min praktiklærer skyldte det, at det var sidste time, plus deres samfundsfags bog ikke indeholdte et kapitel om EU, hvilket gjorde det svært for eleverne at følge med. Undervisningen foregik på tavlen.
Lektion3+4:... Køb adgang for at læse mere

EU i 9. klasse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.