Praktikopgave om dialog i idræt

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Praktik
  • Godkendt
  • 8
  • 2797
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2001
  • 18-01-2002

Praktikopgave om dialog i idræt

En praktikopgave i idræt med fokus på at reflektere over undervisningen.
Jeg har sat fokus på dialogen.

Indledning:
Vi har valgt at skrive vores praktikopgave ud fra vores undervisning i henholdsvis 4. og 5. klasse, hvor det overordnede mål har været samarbejde.

Vi har revideret en del i den plan, som vi havde lavet forud for vores praktik, men har alligevel gennemført en undervisning, som primært har været baseret på samarbejdsøvelser. Dog er der et aspekt, som vi tydeligvis har manglet i dette forløb, og det er dialogen i idrætsundervisningen.

Det er denne, som vi vil gå ind og fokusere på i denne opgave. Hvorfor er den så vigtig og hvornår skal den inddrages?

Indhold

0 : Indledning
1.0 : Sammenskrivning af praktikjournalen
1.1 Konkurrencemomentet
1.2 : Rutiner
1.3 : Elevforudsætninger
1.4 : Refleksion
1.5 : Evaluering
3.1 : Indkredsning af fænomenet kommunikation- tolkning og inddragelse af teori.
4.1 : Forundringsliste
5.0 : Afrunding

Uddrag

1.0 : Sammenskrivning af praktikjournalen:
Undervejs i vores praktik har vi reflekteret over samt gjort os nogle erfaringer i idrætsundervisningen. Vi har valgt at give eksempler på oplevelser i undervisningen, som har optaget os meget igennem hele forløbet, og som giver en fornemmelse af, hvilke særlige fænomener, der har været i fokus.

1.1 Konkurrencemomentet:
Da vi startede i vores praktik var vi begge klar over, at det ikke ville være muligt helt at undlade konkurrencemomentet i idrætsundervisningen. Vores overordnede mål var samarbejde, men efter de første par gange var vi begge klar over, at vi havde gjort konkurrencen til en stor del af vores idrætsundervisning. Grunden til dette skyldes primært, at eleverne samarbejder mere effektivt, når konkurrencen kommer med i undervisningen.

Spørgsmålet er blot, om samarbejdet så ikke finder sted på et ”falsk” grundlag. Vores oplevelse af, at der var ”vindere” og ”tabere”, når timerne var ovre, stemte ikke overens med det mål, vi havde med vores undervisning. Det har vi fået revideret og har efterfølgende lagt utrolig stor vægt på, at det ikke handler om at gøre tingene hurtigst eller om at ”vinde”, men derimod om at hjælpe hinanden og kommunikere og dermed at samarbejde... Køb adgang for at læse mere

Praktikopgave om dialog i idræt

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.