Plangeometri i 5. klasse | Matematik

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Matematik 1. - 6. klassetrin
  • Godkendt
  • 16
  • 5291
  • PDF
  • Læreruddannelsen Esbjerg
  • 1998
  • 30-04-2002

Eksamensopgave: Plangeometri i 5. klasse | Matematik

Linjefagsopgave/Eksamensopgave, der omhandler en beskrivelse af, hvordan man bl. a. kan forklare vinkler, linjer og figurer i matematik i mellemtrinet. Endvidere findes der en historisk tilbageblik samt et psykologisk syn, endda en lærebogssammenligning.

Indledning
I dagligdagen beskæftiger menneskerne sig med plangeometrien i omverdenen. Man ser figurer som rektangler (en fodboldbane), kvadrater (hus), trekanter (tag) og cirkler (rundkørsel) samt at man lægger mærke til vinkler og parallelle linjer. Vi udregner areal og omkreds, når der skal lægges gulvtæppe og lister eller måler vægens hældning, når vi stiller et reol op.

I matematikundervisningen beskæftiger man sig med plangeometrien og jeg interesserer mig for, hvilke emner der bliver taget op i folkeskolens 5. klasse. Man beskæftiger sig med rektangler, kvadrater og trekanter men også med vinkler og parallelle linjer. Hvorfor er det vigtigt i matematisk sammenhæng? Denne basisviden bruger folkeskoleeleverne i deres fremtid – i arbejdslivet, i fritiden, ...

Jeg personligt vil beskæftige mig med emnet for at finde variationer og ideer, hvordan jeg som matematiklærer kan undervise i plangeometrien. Derudover vil jeg sammenligne to lærebogssystemer ”Sigma for femte” og ”Matematik i femte”, for at bedømme hvilket er bedst, da jeg er ansvarlig for en kvalitativ undervisning.

Indhold

Indledning 1
Opgavens opbygning 1
Definition plangeometri 1
Faghæftet 2
Formål 2
Centrale kundskabs- og færdighedsområder 2
Psykologisk syn 3
Pædagogik 4
Tværfagligt projekt med indragelse af computeren 4
Historie 5
Elevernes forviden 5
Geometriske figurer 5
Parallelle linjer 5
Lærebogsvurdering 6
Vinkler 6
Lærebogsvurdering 7
Rektanglet 8
Lærebogsvurdering 9
Kvadrat 9
Lærebogsvurdering 10
Areal 10
Lærebogsvurdering 12
Trekanter 12
Lærebogsvurdering 14
Cirkler 14
Lærebogsvurdering 15
Sammenfatning lærebøger15
Afslutning 15
Litteraturliste 16

Uddrag

Opgavens opbygning
I min opgave vil jeg først beskæftige mig med faghæftet for at få kvalificerede informationer og retningslinjer om emnet. Så vil jeg overveje de psykologiske aspekter, der svarer til eleverne i aldersgruppen, og komme med nogle pædagogiske ideer.

Bagefter giver jeg en kort historisk forklaring på, hvordan geometrien har udviklet sig gennem tiderne, så jeg kan sætte emnet i en kulturel sammenhæng.

Herpå gennemgår jeg de forskellige figurer samt plangeometriske begreber, ”så eleverne opbygger matematisk viden og kunnen”. Figurernes og begrebernes rækkefølge har jeg struktureret på en måde, som jeg synes er fornuftig.

Det er logisk, at starte med parallelle linjer og vinkler for bagefter at konstruere rektangler, kvadrater og trekanter. Efter hvert afsnit, hvor jeg har beskrevet en figur, vil jeg sammenligne mine iagttagelser med de to forskellige lærebogssystemer for at se, hvordan de har behandlet emnet... Køb adgang for at læse mere

Plangeometri i 5. klasse | Matematik

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.