Undervisningsforløb om pasta

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 13
  • 3040
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2002
  • 23-05-2002

Undervisningsforløb om pasta

Om pasta og dennes betydning for kroppens funktioner og velvære. Opgaven indeholder et undervisningsforløb.

Indhold

Pasta 2
Undervisningsforløb 4
Undervisningsmål 5
Rammerne 5
Fagdidaktik 6
Almen didaktik 7
Undervisningsforløbet 9
Uge 1: 9
Uge 2: 9
Uge 3 10
Uge 4 11
Vurdering 11
Litteratur 13

Uddrag

Vi har valgt at beskæftige os med levnedsmidlet pasta. Dette har vi valgt efter flere
overvejelser; dels fordi pasta har vundet indpas i danskernes forbrug i madlavningen, men
også på grund af pastaens sunde egenskaber. Desuden er pastaen letfordøjelig, billig og
de fleste børn kan lide det og i øvrigt selv lave det.

Pasta er Italiensk og betyder dej, hvilket fører tilbage til pastaens ingredienser nemlig mel og vand. Undertiden tilsættes der også æg og andre smagsstoffer, her er spinat og tomat nok det mest anvendte. Pasta er en fællesbetegnelse for utallige typer af spaghetti, skruer, konkylier, lasagne, nudler etc., hvad enten det er tørret eller friskt.

Den første pastaopskrift der med sikkerhed er fundet, stammer fra en opskrift der er 1000 år gammel1, men er formodentlig kendt helt tilbage fra omkring Kristi fødsel, hvor kokken Apicius2 nævnte en opskrift i sin opskriftsamling, der kunne minde om lasagne.

I det 18. århundrede fik Kongen af Napoli, Fernanadino II den berømte ingeniør Cesare Spadaccini til at opfinde et system der kunne lave pasta. Denne opfindelse, en maskine af bronze, der æltede mel tilført kogende vand, blev det revolutionerende for pastaindustrien. I 1763 fik Stefano Lucciardi et 10 års monopol på produktionen af tørret pasta og dermed blev pastaen industrialiseret i Italien.

---

Undervisningsmål
Vores mål med dette forløb er, at ændre elevernes indstilling til madpakken. Vi ønsker at
få madpakkens tabustatus vendt i en positiv retning, der gør det sejt at have en lækker,
sund madpakke med i skole. Heri ligger der også et delmål pålydende, at eleverne vil
være medansvarlige til at fremstille madpakken... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om pasta

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.