Ost som levnedsmiddel

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 10
  • 2643
  • PDF
  • Læreruddannelsen Jelling
  • 2002
  • 27-01-2004

Semesteropgave, Undervisningsforløb: Ost som levnedsmiddel

Semesteropgave i madkundskab om ost.

Semesteropgave handler om et levnedsmiddels vej fra jord til bord og til jord igen, da vi syntes det kunne være meget spændende at undersøge hvordan osten blev lavet.

Indhold

Ost – fra jord til bord til jord side 2
Osteproduktion side 2
Fremstilling af umodne og friske oste
side 3
Kerneområder og perspektiver side 4
Undervisningsforløb side 5
Didaktiske overvejelser side 6
Kostberegninger side 7
Konklusion side 8
Litteraturliste side 9
Billag side 10

Uddrag

Osteproduktion
Ostens vej til vores bord, begynder med at landmanden malker sine køer. Mælken bliver hentet af en mælkebil og kørt til mejeriet. På mejeriet kommer mælken i en stor køletank. Mælken bliver nu renset for urenheder og hvad der ellers kan være kommet i hos landmanden. Mælken skal nu igennem centrifugen og standardiseres, dvs. at fedt indholdet i mælken reguleres, det foregår således at mælken bliver slynget rundt i centrifugen, og fløden samler sig i midten og man kan nu suge fløden ud hvis man ønsker en mager ost. Hvis det er skimmeloste der skal produceres skal mælken homogeniseres, det foregår i en homogenisator, hvor fedtkugler bliver slået i stykker, og dette bevirker at fedtlaget fordeler sig i mælken istedet for at flyde ovenpå. Mælken bliver nu varmebehandlet/pasteuriseret ved at blive opvarmet til 72 grader i 15 sekunder, så er alle skadelige bakterier blevet drabt. Nu hældes mælken i et stort kar, hvor der skal tilsættes forskellige stoffer, som har virkning på at mælken bliver til ost.

---

Undervisningsforløb
Undervisningsforløbet er planlagt til at vare 5 uger, og er tværfaglig med natur/teknik hvor der arbejdes med landbrug, og i hjemkundskab har vi valgt at koncentrere os om ost, vi kunne også have valgt mælk, æg , brød eller kød, men eleverne valgte ost. Derfor råder vi nogle mandage over 3 timer.
Dato:7.1
Emne: Ost
Målet med undervisningen: Give eleverne et kendskab til ost og ernæringindholdet i ost
Kerneområder: Levnedsmidler
Perspektiver: Sociale, kulturelle og historiske aspekter... Køb adgang for at læse mere

Ost som levnedsmiddel

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.