Årsplan til håndarbejde 4. og 5. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Håndarbejde
  • Godkendt
  • 11
  • 3605
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2003
  • 06-04-2004

Semesteropgave, Undervisningsforløb: Årsplan til håndarbejde 4. og 5. klasse

En semesteropgave i håndarbejde om fagsyn i håndarbejde. Inklusiv 2 årsplaner for faget.

Årsplanerne er til 4. og 5. klassetrin. Årsplanerne indeholder beskrivelse af hvert forløb, som eleverne skal igennem i løbet af året.

Indhold

Fagsyn.
Æstetiske lærerprocesser
Årsplan over håndarbejdstimer 4 og 5 klasse.
4. klasse
Introduktion til håndarbejdslokalet og stofbilleder: 6 timer
Filtdyr der lever i havet: 8 timer
Strømpedukkebilleder: 10 timer
Skovvæsener: 10 timer
Julepynt: 4 timer
Brug af symaskinen: 6 timer
Fleecehue eller halstørklæde med dekoration: 8 timer
Strikning: 20 timer
Broderi: 8 timer
5 klasse.
Uld, spinding og vævning: 12 timer
Patchworkpuder: 10 timer
Græskarmænd: 4 timer
Dukke: 12 timer
Kurve af avispapir: 10 timer
Sy eller strik en taske: 10 timer
Quilt en stor sommerfugl: 8 timer
Sy en bluse: 14 timer
Litteratur

Uddrag

Mit overordnede fagsyn er at håndarbejde er et fag, der kan lære eleverne om fordybelse og kulturarv.

Jeg mener at den danske kulturarv, er noget der ikke bliver arbejdet nok med i skolen. Håndarbejde er derfor et indlysende forum at tage dette op i, da vi vil arbejde med nogle af de samme ting, som man gjorde da f.eks. bedstemor eller oldemor var ung.

Teknikkerne vil bare blive brugt, så de passer ind i elevernes verden, da jeg ellers mener, at den viden eleverne får vil blive en tom skal, som de ikke kan bruge til noget. Hvis de får teknikkerne brugt, i noget de kan forholde sig til, vil det sidde bedre fast. Eleverne vil bedre kunne forholde sig til det.

Håndarbejdstimerne er et godt forum for at lære om fordybelse. Det er noget jeg mener elever mangler, da deres verden er en ”zapperverden”. Hvis noget bliver for kedeligt, zapper man bare videre. Børn bruger meget af deres fritid på fjernsyn og spille computerspil. Fjernsynets klipninger er blevet så hurtige, at børn ikke at vant til at holde koncentrationen særlig længe. Computerspillene er også med til at fremme denne zappen, spillene bliver hurtigere og hurtigere, børnene skal hele tiden tage stilling til noget nyt.

Denne ”zapperkultur” kan ikke bruges til særligt meget i håndarbejdsundervisningen. Der tager de forskellige ting, man skal lave flere uger, måske endda måneder. Så der er eleverne nød til at arbejde med deres tålmodighed. De er nød til at lære at fordybe sig, for at få et ordentligt resultat.

Under fordybelsen vil eleven være tvunget til at lytte til sig selv. Når man pludselig bliver tvunget til at lytte til sig selv, lærer man også meget om sig selv. Man lærer at lytte til sin indre stemme der for min eget vedkommende, så sikkert også for andre, er den der fortæller dig, om det du laver er godt nok. Hvis eleverne har indflydelse på hvordan deres produkt skal være, og fordyber sig i det, kan dette forhindre en masse ”sjusk” fra deres side. Gennem fordybelsen mener jeg også, at man får en større glæde ved det færdige produkt, da man har arbejdet igennem med det. Det kan se håbløst ud til tider, men ende med at blive rigtig flot til sidst. Derved udvikler håndarbejde elevernes alsidige udvikling... Køb adgang for at læse mere

Årsplan til håndarbejde 4. og 5. klasse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.