Integration synopsis

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Skolen i samfundet
  • Godkendt
  • 6
  • 1569
  • PDF
  • Nørre Nissum Seminarium og HF
  • 2001
  • 16-04-2002

Eksamensopgave: Integration synopsis

Synopsis i faget Skolen i samfundet om integration i folkeskolen.

Problemformulering:
Vi vil i opgaven starte med at beskrive, hvad integration er. Herefter vil vi undersøge de
forskellige partiers politik omkring modersmålsundervisning. Endvidere vil vi, med
udgangspunkt i et møde med lærer Tove Østerby beskrive, hvordan
modersmålsundervisningen fungerer i praksis. Sidst undersøger vi Holstebro kommunes
politik omkring integration.

Indhold

Valg af emne:
Problemformulering:
Forklaringen af begrebet integration:
Den nye udlændingepakke i integrationsloven:
Partiernes holdning til modersmålsundervisning:
Forskning indenfor modersmålsundervisning:
Modersmålsundervisning i praksis:
Integration af flygtninge/indvandrere i Holstebro kommune:
Afrunding:
Litteraturliste

Uddrag

Valg af emne:
Vi har valgt at skrive om emnet integration, da vi finder det meget relevant som kommende
folkeskolelærere. Der er ingen tvivl om, uanset hvor i landet vi kommer til at undervise, vil vi
opleve udfordringen: de tosprogede elever1. På baggrund af et møde med Tove Østerby, lærer
på Sønderlandsskolen, samt forskellige eksperter på området, vil vi belyse vigtigheden af
modersmålsundervisningen som en bedre vej til integration. For at eleverne kan få den bedste
undervisning i dansk mener vi, at det er vigtigt, at modersmålsundervisningen bliver
prioriteret højt i den danske folkeskole... Køb adgang for at læse mere

Integration synopsis

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.