Opgave om DAMP-børn

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Psykologi
  • Ingen givet
  • 6
  • 2008
  • PDF
  • Københavns Dag- og Aftenseminarium
  • 2001
  • 08-01-2002

Semesteropgave: Opgave om DAMP-børn

Opgave om DAMP. Hvad er DAMP? Hvordan kan vi hjælpe dem i folkeskolen?

Indhold

Indledning
Hvad er DAMP?
Hvorfor får man DAMP?
Hvordan føles DAMP?
Er DAMP en diagnose?
Hvordan behandles DAMP?
Hvilken medicin kan anvendes?
DAMP i folkeskolen
Sociale færdigheder:
Struktureret undervisning
Flugtveje
Færre lektier
Ikke-skemalagte aktiviteter
Frikvarterer
Prognoser for fremtiden for elever med DAMP
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Børn som tidligere blev betegnet som henholdsvis hyperaktive/adfærdsvanskelige, har nu fået en endelig etikette hæftet på sig; DAMP/MBD. Medierne beskæftiger sig i stadig stigende omfang med dette område. Denne etikette har vist sin særlige aktualitet i forhold til den pædagogiske debat og praksis. Det hævdes, at ca. 10% af alle drenge i USA i alderen 10-12 år dagligt får en lille dosis amfetamin for at dulme deres urolige adfærd. Vi finder dette høje tal dybt foruroligende, og frygter at udviklingen i USA omkring urolige børn vil følge trop i vores del af verden.

I det følgende ønsker vi at se nærmere på betegnelsen DAMP. Endvidere vil vi give et bud på, hvordan vi som lærere kan hjælpe elever med denne betegnelse.

Hvad er DAMP?
DAMP er et usynligt handicap, hvor der er problemer med at fastholde og målrette opmærksomheden, kontrollere motorikken og opfatte og tolke sanseindtryk1... Køb adgang for at læse mere

Opgave om DAMP-børn

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.