Synopsis om æstetiske læreprocesser

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Billedkunst
  • Godkendt
  • 7
  • 2612
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2009
  • 30-12-2009

Undervisningsforløb: Synopsis om æstetiske læreprocesser

Synopsis i billedkunst om færdigheder i og viden om kunstens billeder – æstetiske læreprocesser.

Indeholder også et undervisningsforløb til 4. klasse om Salvador Dali.

Problemstilling

Hvordan kan eleverne gennem kunstens billeder og via æstetiske læreprocesser opnå forståelse og erkendelse af såvel kunstens som egne billeder?

Herunder vil jeg undersøge Salvador Dalis surrealistiske billeders anvendelse for elevers forståelse, undring og åbenhed overfor billedkunstfaget samt belyse metoder der kan åbne op for dialog mellem lærer og elev om værk - og mellem elev og værk.

Indhold

Indledning 1
Problemstilling 2
Æstetiske læreprocesser 2
Billedsamtaler 3
surrealisme 3
Berit Baes anerkendende relationer 3
undervisningsforløb 4
konklusion 5
Litteraturliste 5

Uddrag

Indledning personlig-, pædagogisk-, faglig interesse og relevans.
Børn i dag er meget overbeskyttet, eftersom langt de fleste er planlagte ønskebørn. Forældre i dag har trods det ikke den samme tid til deres børn. De har begge travlt på hver deres job, så børnene bliver efterhånden nødt til at underholde sig selv, eller tilbringe mere tid i institutioner, mere end børn skulle for bare 20 år siden. Når børn i dag skal underholde sig selv bliver det ofte foran tv'et eller computeren, da det er den nemme løsning, både for forældre og børn. Det er nemlig også blevet moderne at der i hvert hjem nærmest skal være pinligt rent, et behov opsat i medieverdenen. Af den grund må børn helst ikke slæbe skidt med ind i huset, det vil bare lægge forældrene mere til last, da rengøring er næsten uoverkommelig ovenpå en hård arbejdsdag. Børn lever i dag i en verden hvor de, i deres dagligdag omgives af internet, samt medier for børn og unge såsom MTV, Cartoon Network og Disney ...

---

Undervisningsforløb
Dali-forløbet
Forløbet er baseret på en 4. Klasse. Der er i alt 19 elever i klassen. Jeg har valgt at eleverne skal arbejde med Salvador Dalis surrealistiske billeder. Jeg har i alt 4 uger til rådighed, med 1 time og 35 min. (svarende til 1 modul, altså 4 moduler i alt). Hvert modul starter i klassen med 10 – 15 minutters gennemgang af det vi skal i gang med, for eksempel teori, billedsamtaler, på enten kunstnerens billeder eller elevernes egne. Grunden til at teorien holdes i klassen er, netop for at adskille den teoretiske del med den praktiske. Det skaber ro når teorien gennemgås i klasseværelset, i forhold til billedkunst lokalet. De sidste 20 minutter af hvert modul bruges på ca. 15 minutters... Køb adgang for at læse mere

Synopsis om æstetiske læreprocesser

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.