Synopsis om æstetiske læreprocesser

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Billedkunst
  • Godkendt
  • 8
  • 2624
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2009
  • 30-12-2009

3.-6. klasse, Undervisningsforløb: Synopsis om æstetiske læreprocesser

Synopsis i billedkunst om færdigheder i og viden om kunstens billeder – æstetiske læreprocesser.

Indeholder også et undervisningsforløb til 4. klasse om Salvador Dali.

Problemstilling

Hvordan kan eleverne gennem kunstens billeder og via æstetiske læreprocesser opnå forståelse og erkendelse af såvel kunstens som egne billeder?

Herunder vil jeg undersøge Salvador Dalis surrealistiske billeders anvendelse for elevers forståelse, undring og åbenhed overfor billedkunstfaget samt belyse metoder der kan åbne op for dialog mellem lærer og elev om værk - og mellem elev og værk.

Indhold

Indledning 1
Problemstilling 2
Æstetiske læreprocesser 2
Billedsamtaler 3
surrealisme 3
Berit Baes anerkendende relationer 3
undervisningsforløb 4
konklusion 5
Litteraturliste 5

Uddrag

Indledning personlig-, pædagogisk-, faglig interesse og relevans.
Børn i dag er meget overbeskyttet, eftersom langt de fleste er planlagte ønskebørn. Forældre i dag har trods det ikke den samme tid til deres børn. De har begge travlt på hver deres job, så børnene bliver efterhånden nødt til at underholde sig selv, eller tilbringe mere tid i institutioner, mere end børn skulle for bare 20 år siden. Når børn i dag skal underholde sig selv bliver det ofte foran tv'et eller computeren, da det er den nemme løsning, både for forældre og børn. Det er nemlig også blevet moderne at der i hvert hjem nærmest skal være pinligt rent, et behov opsat i medieverdenen. Af den grund må børn helst ikke slæbe skidt med ind i huset, det vil bare lægge forældrene mere til last, da rengøring er næsten uoverkommelig ovenpå en hård arbejdsdag. Børn lever i dag i en verden hvor de, i deres dagligdag omgives af internet, samt medier for børn og unge såsom MTV, Cartoon Network og Disney Channel. Børn og unge er efterhånden en stor målgruppe i tv, blade og på internetsider. De vokser op i og med det postmoderne samfund, der bevirker at de i deres hverdag, oplever mange skift og ydre påvirkninger samt socialiseres i mange forskellige arenaer. I en sådan verden med alle de påvirkninger udefra kan det være svært at være barn. Barnet ser via disse medier hvad der populært og prøver så vidt det er muligt at efterleve dette i sit virkelige liv, ofte med en følelse inden i af ikke at være god nok, fordi barnet ikke kan efterleve dette drømmebillede af børn og unges hverdag, som det oftest fremstilles på tv. Zapperbørn kaldes de. Kendetegnet er ofte at de flakker omkring uden noget mål eller indhold i livet. De møder mange forskellige tilbud, men følelsen af magtesløshed gør måske at de ikke er i stand til at vælge hverken fra eller til – derfor denne vandren omkring.3 Min begrundelse for valget af dette emne, er at jeg synes det er yderst vigtigt at eleverne opnår selvtillid i forbindelse med billedkunstfaget generelt. Det er af samme grund vigtigt for mig at jeg kan vejlede eleverne til at forstå og forholde sig til kunstens billeder, egne billeder og kammeraters billeder på et rent fagligt niveau, samtidig med at eleverne får plads til forundring, erkendelse, inspiration, kreativitet og nytænkning... Køb adgang for at læse mere

Synopsis om æstetiske læreprocesser

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.