H.C. Andersen Eventyr | Lærerfaglig analyse

4,5 4,5 4,5 4,5 4,5 4,5 (2 bedømmelser)
Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

Uddannelse

Lærerstuderende 2. år

Fag

Dansk fællesforløb

Karakter

Godkendt

Antal sider

9

Antal ord

1611

Filformat

PDF

Udgivelsesdato

10-06-2007

H.C. Andersen Eventyr | Lærerfaglig analyse

En lærerfaglig analyse af H. C. Andersens Nattergalen. Den lærerfaglige analyse er skrevet på anden årgang af læreruddannelsen i dansk på fællesforløbet.

Indhold
Indledning og Referat 2
Analyse 3
Temamodel og Karakter beskrivelse 4
Aktantmodel 6
Fortolkning og perspektivering 7
Konklusion og Kildehenvisning 8

Uddrag
Indledning
Kunsteventyret “Nattergalen” er skrevet af H.C Andersen, som er født i 1805 i Odense. H.C Andersen var i 1843 i romantikken netop vendt hjem fra tivoli, på sæsonens sidste dag, da han startede på “Nattergalen”, og fik den færdigskrevet på 2 dage. Mange steder i de små boder i tivoli havde de kinesiske vaser etc. stående fremme, eftersom Kina, på daværende tidspunkt, var på mode, og tydeligvis en inspirationskilde til “Nattergalen”... [læs mere nu]